Medieleg af 1. og 2. grad: Mediernes rolle og betydning i børns leg
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Standard
Medieleg af 1. og 2. grad : Mediernes rolle og betydning i børns leg. / Sandvik, Kjetil.
I: Drama, Nr. 4/2010, 05.2011, s. 1-7.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Medieleg af 1. og 2. grad
T2 - Mediernes rolle og betydning i børns leg
AU - Sandvik, Kjetil
PY - 2011/5
Y1 - 2011/5
N2 - Begrebet medieleg tilskrives medieforskeren Margareta Rönnberg (1989), som anvender begrebet om hvordan medierne (her primært TV) inspirerer med både format og indhold til nye legetyper. Jeg vil her – med udgangspunkt i billedmateriale fra dramapædagogen Klaus Thestrups eksperimenter med børn og medier i daginstitutionen Humlebien (Århus, Danmark) – reflektere lidt over begrebet medieleg, og med reference til den tyske systemteoretiker Niklas Luhmanns forståelse af menneskelig aktivitet som sociale systemer vil jeg foreslå at medieleg deles op i to forskellige – men nært forbundne – begreber: Medieleg af 1. og 2. grad. Luhmann definerer systemer som “enheder, der lader sig skelne fra deres omverden” og hvor denne skelnen gælder “både for ydre iagttagere og […] for selviagttagelse” (Luhmann 1997, p.46). I denne artikels kontekst, kan denne systemiske opfattelse af leg ses i sammenhæng med Gregory Batesons legeteori, hvor det at lege indebærer en evne til at etablere en særlig referenceramme, indenfor hvilken de handlinger, der udføres har en særlig status (Bateson 1972)
AB - Begrebet medieleg tilskrives medieforskeren Margareta Rönnberg (1989), som anvender begrebet om hvordan medierne (her primært TV) inspirerer med både format og indhold til nye legetyper. Jeg vil her – med udgangspunkt i billedmateriale fra dramapædagogen Klaus Thestrups eksperimenter med børn og medier i daginstitutionen Humlebien (Århus, Danmark) – reflektere lidt over begrebet medieleg, og med reference til den tyske systemteoretiker Niklas Luhmanns forståelse af menneskelig aktivitet som sociale systemer vil jeg foreslå at medieleg deles op i to forskellige – men nært forbundne – begreber: Medieleg af 1. og 2. grad. Luhmann definerer systemer som “enheder, der lader sig skelne fra deres omverden” og hvor denne skelnen gælder “både for ydre iagttagere og […] for selviagttagelse” (Luhmann 1997, p.46). I denne artikels kontekst, kan denne systemiske opfattelse af leg ses i sammenhæng med Gregory Batesons legeteori, hvor det at lege indebærer en evne til at etablere en særlig referenceramme, indenfor hvilken de handlinger, der udføres har en særlig status (Bateson 1972)
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - medieleg
KW - digitale medier
KW - computerspil
KW - dramapædagogik
KW - systemteori
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 1
EP - 7
JO - Drama
JF - Drama
SN - 0012-5946
IS - 4/2010
ER -
ID: 33222686