Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Standard

Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi. / Eriksen, Tine Rask; Krogsgaard Petersen, Marianne; Samson, Dorte; Vedsegaard, Helle; Vinberg, Lisbeth.

I: Uddannelsesnyt, Bind 20, Nr. 2, 2009, s. 8-13.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Harvard

Eriksen, TR, Krogsgaard Petersen, M, Samson, D, Vedsegaard, H & Vinberg, L 2009, 'Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi', Uddannelsesnyt, bind 20, nr. 2, s. 8-13.

APA

Eriksen, T. R., Krogsgaard Petersen, M., Samson, D., Vedsegaard, H., & Vinberg, L. (2009). Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi. Uddannelsesnyt, 20(2), 8-13.

Vancouver

Eriksen TR, Krogsgaard Petersen M, Samson D, Vedsegaard H, Vinberg L. Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi. Uddannelsesnyt. 2009;20(2):8-13.

Author

Eriksen, Tine Rask ; Krogsgaard Petersen, Marianne ; Samson, Dorte ; Vedsegaard, Helle ; Vinberg, Lisbeth. / Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi. I: Uddannelsesnyt. 2009 ; Bind 20, Nr. 2. s. 8-13.

Bibtex

@article{4bdb31b0067911df825d000ea68e967b,
title = "Sygeplejeundervisernes vilk{\aa}r for at m{\o}de de {"}nye{"} sygeplejestuderende i professionsh{\o}jskole regi",
abstract = "Udfordringerne best{\aa}r i disse {\aa}r i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forl{\o}bsunders{\o}gelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske  omsorgsforuds{\ae}tninger h{\aa}ndteres i m{\o}det med sygeplejerskeuddannelsen samt at unders{\o}ge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15 {\aa}rig periode. Resultaterne antyder, at der m{\aa} udvikles nye formidlingsm{\aa}der og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andreorienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det foruds{\ae}tter nye tilgange til at forst{\aa}, hvordan sygeplejeidentiteten dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for {\o}je at etablere en fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Sygeplejeskeuddannelsen, sygeplejeidentitet, klasserumsforskning, livshistoriske omsorgsforuds{\ae}tninger, undervisningsrammer, classroom research",
author = "Eriksen, {Tine Rask} and {Krogsgaard Petersen}, Marianne and Dorte Samson and Helle Vedsegaard and Lisbeth Vinberg",
year = "2009",
language = "Dansk",
volume = "20",
pages = "8--13",
journal = "Uddannelsesnyt FS8",
issn = "1602-0162",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi

AU - Eriksen, Tine Rask

AU - Krogsgaard Petersen, Marianne

AU - Samson, Dorte

AU - Vedsegaard, Helle

AU - Vinberg, Lisbeth

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forløbsundersøgelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske  omsorgsforudsætninger håndteres i mødet med sygeplejerskeuddannelsen samt at undersøge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15 årig periode. Resultaterne antyder, at der må udvikles nye formidlingsmåder og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andreorienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det forudsætter nye tilgange til at forstå, hvordan sygeplejeidentiteten dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for øje at etablere en fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske

AB - Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forløbsundersøgelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske  omsorgsforudsætninger håndteres i mødet med sygeplejerskeuddannelsen samt at undersøge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15 årig periode. Resultaterne antyder, at der må udvikles nye formidlingsmåder og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andreorienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det forudsætter nye tilgange til at forstå, hvordan sygeplejeidentiteten dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for øje at etablere en fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Sygeplejeskeuddannelsen

KW - sygeplejeidentitet

KW - klasserumsforskning

KW - livshistoriske omsorgsforudsætninger

KW - undervisningsrammer

KW - classroom research

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 20

SP - 8

EP - 13

JO - Uddannelsesnyt FS8

JF - Uddannelsesnyt FS8

SN - 1602-0162

IS - 2

ER -

ID: 17115947