Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

  • Tine Rask Eriksen
  • Marianne Krogsgaard Petersen
  • Dorte Samson
  • Helle Vedsegaard
  • Lisbeth Vinberg
Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forløbsundersøgelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske  omsorgsforudsætninger håndteres i mødet med sygeplejerskeuddannelsen samt at undersøge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15 årig periode. Resultaterne antyder, at der må udvikles nye formidlingsmåder og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andreorienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det forudsætter nye tilgange til at forstå, hvordan sygeplejeidentiteten dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for øje at etablere en fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind20
Udgave nummer2
Sider (fra-til)8-13
Antal sider5
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - 2009

    Forskningsområder

  • Det Humanistiske Fakultet - Sygeplejeskeuddannelsen, sygeplejeidentitet, klasserumsforskning, livshistoriske omsorgsforudsætninger, undervisningsrammer

ID: 17115947