11. september 2023

Ny podcast: Sprogbrug på KU

CIP har netop udgivet podcasten Sprogbrug på KU: Undervisning på dansk som andetsprog - berigelse eller belastning?,og første episode handler om internationale undervisere, der underviser på dansk som andetsprog på KU.

I første episode har Katja Årosin fra CIP tre gæster i studiet.

Denne episode handler dels om, hvordan internationale universitetsansatte oplever det at skulle undervise på dansk som andetsprog, og dels om hvordan de studerende oplever denne situation.

Vi taler blandt andet om nervøsitet for at skulle undervise på dansk, tilpasning af materialet og de faglige forklaringer, dialog med de studerende, forberedelsestid, opbakning fra ledelse og kolleger, behovet for at lære og bruge dansk og om konkrete gode råd til andre i samme situation. Derudover hører vi forskellige studerendes historier og erfaringer med at blive undervist på dansk som andetsprog.

Du finder første episode af podcasten her: Undervisning på dansk som andetsprog – berigelse eller belastning?

Gæster:

Alberte Ritchie Green, cand.mag. i dansk med speciale i dansk som andetsprog, Ana Raquel Benetti, tandlæge og lektor på Odontologi og Steven Blurton, lektor på Psykologi.

Podcasten er produceret i samarbejde med COBL.

Hvis du ønsker at læse mere om KU´s sprogpolitik, finder du mere information her:

Implementation of the UCPH language policy – University of Copenhagen (ku.dk)

Sprogpolitik og sprogvalg – Københavns Universitet (ku.dk)

Om parallelsproglighed – Københavns Universitet (ku.dk)