Konsortiet for sprog og fagdidaktik i folkeskolen

Konsortiet fokuserer på sprog og sprogfagenes didaktik. Dette fokus udspringer af behovet for at styrke sprogundervisningen i folkeskolen, således eleverne rustes bedre til at agere i en globaliseret verden. Konsortiet fokuserer på dansk, dansk som andetsprog, tysk, fransk og engelsk.

Konsortiet er et samarbejde mellem Københavns Universitet og Københavns Professionshøjskole (KP, og er forankret i universitetets og professionshøjskolernes forsknings- og vidensmiljøer.

Formål

Styregruppens formål:

  • At sikre rammer for det ligeværdige og forpligtede samarbejde mellem universitet og professionshøjskole
  • At sikre omverdenens anerkendelse af konsortiets arbejde og af det tvingende behov for at styrke sprogundervisningen i folkeskolen og på uddannelsesinstitutioner
  • At sikre at konsortieinstitutionernes strategiske sprogfagsdidaktiske prioriteringer løbende inddrages i konsortiesamarbejdet
  • At sikre rammer for det løbende arbejde i faggruppen.

Faggruppens formål:

  • At fungere som faglig sparringspartner for konsortiets styregruppe
  • At bidrage med forskningsbaseret viden til folkeskolens sproglige og sprogdidaktiske felt og udpege de områder, hvor en forskningsmæssig indsats er nødvendig, og i forlængelse heraf facilitere ny praksisnær forskning
  • At understøtte, at institutionernes strategiske sprogfagsdidaktiske prioriteringer løbende inddrages i konsortiesamarbejdet
  • At fungere som platform for kontinuerlig videndeling mellem relevante fagligheder på tværs af institutionerne og for synliggørelse og formidling af deres forskningsbaserede viden til omverdenen
  • At facilitere ph.d.-ansøgninger og fungere som fagligt bedømmelsesudvalg ifm. prækvalificeringsprocesser.

Mere information

Du kan finde mere information om konsortiet her.