30. september 2024

Arrangement i forbindelse med ny rapport: Lad os tale om madspild

Billede af madspildsdebat i universitetsbiblioteket. Foto: Sofie E. A. Søndergaard

Fredag den 27. september holdt projektet Bekæmpelse af madspild – samspil mellem værdier, valg og vaner et arrangement i Universitetsbiblioteket i Fiolstræde i anledning af madspildsugen.

Med udgangspunkt i en nyudgivet rapport, Lad os tale om madspild, bestod arrangementet af oplæg fra hver af de tre faglige vinkler i projektet – sprogvidenskab (HUM), jura (JUR) og økonomi (SCIENCE) – samt en afsluttende debat mellem projektdeltagere fra Stop Spild Lokalt, Forbrugerrådet TÆNK, Salling Group og Københavns Universitet. Efter programmet var der reception med mulighed for at møde både forskere og praksispartnere til en snak om projektet.

Projektets igangværende undersøgelser viser blandt andet, at når danskerne bliver bedt om at prioritere de vigtigste grunde til at undgå madspild, fylder klimaet mindre end man skulle tro.

- Deltagerne siger at de er meget enige i at klimaet er en vigtig grund til at mindske madspild. Men når de så bliver bedt om at prioritere mellem forskellige grunde til at reducere spildet, viser det sig overraskende nok, at klimaet fylder relativt lidt: Kun 10 procent vælger ”jeg ønsker at passe på klimaet” som den vigtigste grund, mens 27 procent vælger ”jeg ønsker at spare penge” som den vigtigste årsag.

Det fortæller Camilla Falk Rønne Nissen, der sammen med Janus Mortensen og Jacob Thøgersen har udarbejdet rapporten der var omdrejningspunktet for arrangementet. Hun tilføjer:

– Undersøgelsen peger på, at vi måske skal tænke anderledes, end vi har for vane, hvis vi gerne vil motivere forbrugerne til at reducere madspild i hjemmet. Vi har brug for en grundig samtale om, hvad der egentlig betyder noget for os, hvis vi skal ændre de vaner der fører til madspild. Klimaspørgsmålet motiverer nogle forbrugere, men ikke alle.

Forskningsprojektet Bekæmpelse af madspild – samspil mellem værdier, valg og vaner er finansieret af VELUX FONDEN (2021-2025) gennem HumPraxis-programmet. Projektet huses af Center for Internationalisering og Parallelsproglighed på Københavns Universitet og udgør en del af porteføljen i Fighting Food Waste ved KU’s Green Solutions Center.