Hvordan forankres sprogundervisningen på uddannelsesinstitutionerne?
Både den faglige forankring og den organisatoriske indlejring af sprogundervisningen er vigtige opmærksomhedspunkter, da de rummer forskellige potentialer for at skabe en kontinuitet i udviklingsindsatsen. I tabel 1 beskrives de forskellige typer af organisatorisk indlejring som udviklingsindsatserne under MUST repræsenterer. Derudover inddrages en model for organisering af sprog som tillægskompetence-undervisning fra DTU, som ikke har været genstand for en udviklingsindsats under MUST, men repræsenterer en eksisterende model, hvor en sprogdimension er tænkt ind i uddannelsen som obligatoriske ECTS-bærende kurser fra starten. De enkelte organiseringstyper uddybes under tabellen.
Tabel 1. Modeller for organisering af sprog som tillægskompetence
Sprogundervisningen er... | MUST eksempel | |
Uddannelsesintegreret: obligatorisk fag | ... en obligatorisk del af uddannelsen og dens kompetenceprofil og dermed ECTS-bærende | Engelskkurser på DTU |
Uddannelsesintegreret: valgfag | ... en del af uddannelsens udbud af valgfag og den studerendes mulighed for at tone sin kompetenceprofil | Fransk på JURA (case 1) |
Fagintegreret | ... tænkt ind i eksisterende læringsaktiviteter på et fag | Engelsk i biologifaget, KP (case 4) |
Fagtilknyttet | ... (a) tilknyttet et fag og udbydes parallelt med dette eller (b) som en del af en forberedende aktivitet | a) Spansk til medicinstuderende, KU (case 2) b) Engelsk til bygningskonstruktøruddannelsen, KEA (case 3) |
Fritstående | ... fritstående i uddannelsesstrukturen | Studiestartsmodul til studerende på tværs af DKDM (case 6) Engelsk til udrejsestuderende på KP (case 5) |
Som vist i tabel 1 kan sprogundervisningen være uddannelsesintegreret i den forstand, at den er en obligatorisk del af uddannelsen og dens kompetenceprofil. Der er altså tale om ECTS-bærende fagelementer som indeholder sprogundervisning.
Sprog som tillægskompetence-undervisning kan også være uddannelsesintegreret i den forstand, at den som udgangspunkt tænkes som en del af en uddannelsens udbud af valgfag og dermed giver de studerende på uddannelsen (og eventuelt studerende på andre uddannelser) mulighed for at tone deres kompetenceprofil med sprog. Valgfagsmodellen har en løsere indlejring i uddannelsesstrukturen end modellen beskrevet ovenfor, fordi valgfagsudbuddet varierer, og de enkelte valgfag indgår i konkurrence med en lang række andre specialiseringsmuligheder.
I den fagintegrerede model integreres et sprogligt fokus i den eksisterende undervisning på et eller flere af uddannelsens eksisterende fag. I denne model er videreførelse afhængig af, at tiltagene forankres i de deltagende underviseres praksis, mens udbredelsen afhænger af, om tilgangen har værdi udover den konkrete kontekst.
I den fagtilknyttede model tilknyttes sprogundervisningen til et eksisterende fag(udbud) enten som et forløb, der løber parallelt med et bestemt fag, eller som et forberedende forløb .
I den sidste indlejringsmodel er sprogundervisningen fritstående i uddannelsesstrukturen og udbydes til studerende på tværs af forskellige uddannelser. I den fritstående model vil der være tale om en svagere integration af sprog og fag end i de øvrige modeller, da tiltagene retter sig mod studerende på tværs af forskellige uddannelser/studieretninger, men sprogundervisningen er stadig studieunderstøttende i forhold til et specifikt lokalt formål og er indholdsmæssigt tilpasset dette.
Støttet af
Modeller for Undervisning i Sprog som Tillægskompetence er finansieret af Det Nationale Center for Fremmedsprog.
Projektet er medfinansieret af Center for Internationalisering og Parallelsproglighed.
Periode: Januar 2020 til december 2023