Sprog, didaktik og læring
På CIP forsker vi i sprog, didaktik og læring for at kunne tilrettelægge faglig relevant sprogundervisning på tværs af Københavns Universitet. Meget af denne forskning omhandler dansk og engelsk, men den inddrager også de mange andre sprog, som spiller en rolle i et internationalt læringsmiljø.
Forskningsområder
Meget af CIP’s forskning indenfor dette område fokuserer på sprog som fagbaseret diskurskompetence og undersøger, hvordan sprogundervisning med fokus på forskellige sprog og færdigheder bedst kan tilrettelægges i tilknytning til bestemte fagligheder, studerende og undervisere.
Denne forskning omhandler for eksempel undersøgelser af skrivning på engelsk blandt udvekslingsstuderende, kritiske læsefærdigheder på engelsk for bachelorstuderende på medicinstudiet og skriftlige formidlingsfærdigheder på dansk på farmaceutuddannelsen.
CIPs kursusaktivitet understøttes også af viden fra undersøgelser, der giver indsigt i de læringsprocesser, sproglige praksisser og den sprogbrug, der kendetegner forskellige fagmiljøer på universitetet og deres vidensområder.
Skrivehandlinger som redskab til klar faglig formidling på PharmaSchool
I forlængelse af sit speciale (Laursen, 2013) har Katja Å. Laursen undersøgt brugen af skrivehandlinger som et redskab til at eksplicitere den faglige og formidlingsmæssige praksis for studerende på PharmaSchool. En behovsafdækning viste, at mange studerende oplevede vanskeligheder med at forstå og udføre de skrivehandlinger, som blev anvendt i opgave- og eksamensformuleringer, delvist fordi disse ikke blev inddraget aktivt i undervisningen. Et kursusintegreret undervisningstiltag tilrettelagt på basis af denne behovsafdækning rettede sig derfor både mod undervisere og studerende med det formål at øge den fælles sproglige bevidsthed og justere den eksisterende praksis omkring brugen af skrivehandlinger.
Re-contextualising academic writing in English: Case studies of international students in Denmark
Sanne Larsen har i sin ph.d.-afhandling (2013) undersøgt, hvordan seks udvekslingsstuderende på Københavns universitet forholdte sig til at skulle skrive akademiske tekster på engelsk i forbindelse med et kursus i akademisk engelsk og forskellige fagkurser. Undersøgelsen havde fokus på de udfordringer, som de studerende oplevede med at rekontekstualisere tidligere erfaringer med akademisk engelsk og akademisk skrivning på engelsk og andre sprog. Undersøgelsen pegede på, at manglende færdigheder på akademisk engelsk oplevedes som en barriere af nogle studerende, men ikke udgjorde et uoverkommeligt problem fordi mange forskellige normer for akademisk engelsk var i spil.
Evaluering af den nye forsøgsordning med dansk som andetsprog på Hf-enkeltfag
CIP gennemførte i perioden 2018-2019 en evaluering af den nye forsøgsordning med dansk som andetsprog på Hf-enkeltfag. Evalueringen blev gennemført i samarbejde med Københavns Professionshøjskole på vegne af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) under Undervisningsministeriet. Evalueringen havde blandt andet fokus på forsøgsfagets visitationstest, undervisningens indhold, tilrettelæggelse og prøveafvikling samt mulige uddannelseseffekter af forsøgsfaget. Forsøgsfaget blev permanentgjort i 2019 med evalueringens resultater som en del af det politiske grundlag for beslutningen.
Du kan læse evalueringen af DSA som Hf-enkeltfag på STUK hjemmeside.
Modeller for undervisning i sprog som tillægskompetence
I dette projekt, som er finansieret af det Nationale Center for Fremmedsprog, arbejdes der i perioden marts 2020 til oktober 2022 på at skabe indsigt i sprog som tillægskompetence i tæt samarbejde med ti partnere, der repræsenterer et bredt spektrum af videregående uddannelser. En indledende begrebsudvikling og behovsdækning blandt projektets samarbejdspartnere danner baggrund for udviklingen af både konkrete undervisningstilbud og generiske modeller for undervisning i sprog som tillægskompetence.
Forskningen i sprog, didaktik og læring falder inden for anvendt sprogvidenskab og benytter sig af en bred vifte af forskellige forskningsmetoder – kvalitative såvel som kvantitative. Detaljeret indsigt i de læringsprocesser, sproglige praksisser og den sprogbrug, der kendetegner bestemte læringsmiljøer opnås ofte gennem etnografier eller case studies, mens mere didaktisk fokuserede undersøgelser kan tage form af interventionsstudier, eksperimentelle undersøgelser samt analyser af curriculum.
CIP’s forskning indenfor sprog, didaktik og læring gennemføres ofte sammen med fagundervisere på Københavns Universitet som en del af længerevarende samarbejder. Det gør sig for eksempel gældende for projektet ”Skrivehandlinger som redskab til klar faglig formidling på PharmaSchool” samt en lang række udviklingsprojekter gennemført under KU’s sprogstrategiske satsning.
CIPs forskere spiller også en central rolle i tilrettelæggelsen og undervisningen af Masteruddannelsen i Fremmedsprogsdidaktik og indgår i samarbejdet under Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik. I regi af konsortiet udføres der forskning på CIP med fokus på sprogtilegnelse og didaktik i relation til sprogfagene i folkeskolen. Ph.d.-projekter under vejledning af CIP’s forskere har blandt andet fokus på tilegnelsen af engelsk blandt minoritetselever samt flersproget didaktik.
CIP indgår gerne i samarbejde med alle enheder fra Københavns Universitet - fra fakulteter til individuelle forskningsgrupper - om spørgsmål relateret til sprog, didaktik og læring. Så kontakt os gerne, hvis du har interesse for et samarbejde.
CIPs forskere udfører konsulentarbejde med fokus på didaktik og læring i andre sammenhænge end på Københavns Universitet. Et eksempel er en evaluering af den nye forsøgsordning med dansk som andetsprog på Hf-enkeltfag udført for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Børne og Undervisningsministeriet.
Vi indgår gerne som konsulenter vedr. spørgsmål om sprog, didaktik og læring med enheder på tværs af Københavns Universitet - være det fakulteter, institutter eller mindre enheder.
Holmen, A. (2018). Additive Language Pedagogy: Aligning a Learner-Centered Approach with Student Diversity. International Journal of Bias, Identity and Diversities in Education, 3, 1-9.
Holmen, A. og Thiese, H (2021). Flere sprog i læringen - Translanguaging i praksis. Forlaget Samfundslitteratur.
Nissen, C. F. R. (2019). Blind spots of internationalization of Higher Education: Lived experiences of students in three versions of the international classroom. PhD thesis, Department of Nordic Studies and Linguistics: University of Copenhagen.
Kling, J., Larsen, S. & Thomsen, S. F. (2017). The Need for Focused Literacy Training in the Medical School Curriculum: A Cross-Sectional Study of Undergraduate Students. Education Research International. https://doi.org/10.1155/2017/7273824.
Larsen, S. & Jensen, F. (2020). Acknowledging the Role of Language in EMI: Experiences from a Pilot Project Intervention at UCPH. In S. Dimova, & J. Kling (Eds.), Integrating content and language in multilingual universities. Springer Nature.
Laursen, K. Å. (2016). Skrivehandlinger som redskab til klar faglig formidling på PharmaSchool. Sprogforum, 63, 50-56.