Sprog, didaktik og læring

På CIP forsker vi i sprog, didaktik og læring for at kunne tilrettelægge faglig relevant sprogundervisning på tværs af Københavns Universitet. Meget af denne forskning omhandler dansk og engelsk, men den inddrager også de mange andre sprog, som spiller en rolle i et internationalt læringsmiljø.

Forskningsområder

Meget af CIP’s forskning indenfor dette område fokuserer på sprog som fagbaseret diskurskompetence og undersøger, hvordan sprogundervisning med fokus på forskellige sprog og færdigheder bedst kan tilrettelægges i tilknytning til bestemte fagligheder, studerende og undervisere.

Denne forskning omhandler for eksempel undersøgelser af skrivning på engelsk blandt udvekslingsstuderende, kritiske læsefærdigheder på engelsk for bachelorstuderende på medicinstudiet og skriftlige formidlingsfærdigheder på dansk på farmaceutuddannelsen.

CIPs kursusaktivitet understøttes også af viden fra undersøgelser, der giver indsigt i de læringsprocesser, sproglige praksisser og den sprogbrug, der kendetegner forskellige fagmiljøer på universitetet og deres vidensområder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Holmen, A. (2018). Additive Language Pedagogy: Aligning a Learner-Centered Approach with Student Diversity. International Journal of Bias, Identity and Diversities in Education, 3, 1-9.  

Holmen, A. og Thiese, H (2021). Flere sprog i læringen - Translanguaging i praksis. Forlaget Samfundslitteratur. 

Nissen, C. F. R. (2019). Blind spots of internationalization of Higher Education: Lived experiences of students in three versions of the international classroom. PhD thesis, Department of Nordic Studies and Linguistics: University of Copenhagen.

Kling, J., Larsen, S. & Thomsen, S. F. (2017).  The Need for Focused Literacy Training in the Medical School Curriculum: A Cross-Sectional Study of Undergraduate Students. Education Research International. https://doi.org/10.1155/2017/7273824.

Larsen, S. & Jensen, F. (2020). Acknowledging the Role of Language in EMI: Experiences from a Pilot Project Intervention at UCPH. In S. Dimova, & J. Kling (Eds.), Integrating content and language in multilingual universities. Springer Nature.

Laursen, K. Å. (2016). Skrivehandlinger som redskab til klar faglig formidling på PharmaSchool. Sprogforum, 63, 50-56.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto af Sanne Larsen
Sanne Larsen er adjunkt på CIP. Du kan kontakte Sanne, hvis du kunne tænke dig at lære mere om CIP's arbejde med sprog, didaktik og læring. Læs mere på Sannes medarbejderprofil her.

Camilla Falk Rønne Nissen
Camilla Falk Rønne Nissen er post.doc. på CIP og har bl.a. beskæftiget sig med behov blandt internationale studerende i sin ph.d.-afhandling. Læs mere på Camillas medarbejderprofil.