'Bridging the linguistic and affective gaps': The impact of a short, tailor-made language course on a Danish university lecturer's ability to lecture with confidence in English

Beskrivelse

Projektet var et casestudie som fulgte en erfaren dansk universitetsunderviser gennem et skræddersyet individuelt sprogkursus, som havde til formål at forbedre underviserens engelskkundskaber i forbindelse med forelæsninger. Kurset varede fem uger og inkluderede observation af en engelsksproget forelæsning samt efterfølgende feedbacklektioner. Studiet inkluderede også et struktureret, dybdegående interview med informanten, som gav meget specifik og rig data om hvordan underviseren har det med at undervise på engelsk, informantens eget indlæringsfokus samt resultaterne af et kort sprogkursus.

Der var fire formål med studiet, nemlig: 1) at beskrive informantens motivation for at tage et engelskkursus; 2) at sammenligne informantens affektive og opfattede lingvistiske behov med informantens objektive behov; 3) at følge informantens egne sproglige fokusområder gennem kurset; og 4) at identificere de subjektive og objektive gevinster informanten fik ved at deltage i kurset.

Konklusionerne foreslår, at selvom de umiddelbare, observerbare sproglige gevinster ved et så kort kursus er relativt beskedne, må man ikke overse de betydningsfulde ‘knock-on-effect'-fordele som har at gøre med informantens affektive behov. Ydermere giver mange af informantens direkte citater en ‘stemme' som afslører de underliggende følelser og holdninger til at forelæse på engelsk, hvilket understøtter resultaterne fra tidligere studier foretaget blandt undervisere på Københavns Universitet og andre universiteter i Europa. Sidst, men ikke mindst, opfordres universiteterne til at være varsomme med at antage at et skift fra undervisning på ens modersmål til engelsksproget undervisning automatisk vil være en let og problemfri proces.

Projektdeltagere

Projektet blev gennemført af Pete Westbrook, som underviste på kurset og gennemførte interviewet med informanten, og Birgit Henriksen, som var med til at skrive artiklen og bidrog med metodisk og teoretisk input.

September 2009 - maj 2011

Publikationer

Projektet er blevet præsenteret ved en række internationale konferencer og har resulteret i en artikel i antologien 'Policies, Principles, Practices. New Directions in Foreign Language Education in the Era of Educational Globalization' udgivet af Aalborg Universitet.