Spansk til feltbesøg i Latinamerika for medicinstuderende
Formål og målgruppe
Projektet har til formål at udvikle og afprøve en model for spanskundervisning, der kan understøtte mobilitetsophold i latinamerikanske lande for medicinstuderende på kandidatniveau. Modellen udvikles i relation til kurset Internationalt perspektiv – global sundhed, som udbydes på engelsk på 5. semester af kandidatuddannelsen i medicin på Københavns Universitet. Som en del af dette kursus tager de studerende på et 4-ugers ophold til Mexico med institutions- og feltbesøg på hospitaler, klinikker, NGO’er, virksomheder, ambassader etc.
Om forløbet
For at styrke de studerendes udbytte af opholdet i Mexico er der et ønske om at inkludere undervisning i mundtlig latinamerikansk spansk. Selvom der er tilknyttet tolke til opholdet, skal de studerende også observere og interagere med læger, patienter og befolkning på egen hånd.
Formålet er at de studerende får basale samtalefærdigheder på spansk, der gør at de kan indgå i interaktion på det rette høflighedsniveau, herunder at kunne hilse på, introducere sig selv, markere forståelse (eller mangel derpå), stille simple opklarende spørgsmål, tage afsked osv. Kurset vil også inkludere relevante ord og udtryk vedrørende de sygdomme, sundhedsbehov og behandlingsstrategier, som er i fokus under opholdet i Mexico.
Undervisningen afvikles i uge 40-43 2022 med to ugentlige undervisningsgange af to timers varighed (2,5 lektioner).