Integration af engelsksprogede forskningsartikler i undervisningsfaget biologi på læreruddannelsen
Formål og målgruppe
Projektet har til formål at afdække og udvikle biologilærerstuderendes læsekompetencer på engelsk. Dette er på baggrund af læreruddannelsens vidensgrundlag, som i stigende grad udgøres af engelsksprogede forskningsartikler, som de studerende ikke får udnyttet. Projektet har specifikt fokus på lærerstuderende med biologi som undervisningsfag, og på at integrerer læsning af engelsksprogede tekster i biologifagets undervisningen.
Formålet er at udvikle en tilgang og værktøjskasse som både klæder undervisere og studerende på til at bruge og forstå forskningsartikler på engelsk.
Om forløbet
Projektet løber over forårs- og efterårssemestret 2022, hvor det følger et biologihold over to moduler om hhv. biogas og evolution. Der er udviklet læseguides og en række læringsaktiviteter, som integrerer brugen af danske og engelske tekster i de studerendes tilegnelse af deres faglighed. De er blevet afprøvet og evalueret løbende, med henblik på at styrke de studerende i deres videre tilegnelse af viden ved brug af engelske tekster. Til sidst vil der ske en endelig evaluering og udvikling af et færdigt forløb.
Kontaktpersoner
Robert Lee Revier, lektor, RORE@kp.dk
Jens Aarby, lektor, biologiunderviser, JEN@kp.dk
Catherine Watson, lektor, engelskunderviser, CWA@kp.dk
Sanne Schnell Nielsen, lektor, biologiunderviser, SSN@kp.dk