Interkulturel kommunikation

CIP beskæftiger sig med en lang række forskningsspørgsmål, der vedrører de udfordringer og muligheder, der opstår, når individer fra forskellige sociokulturelle og sproglige baggrunde samles for at arbejde på fælles projekter inden for både forskning, uddannelse og andre universitetsrelaterede aktiviteter.

Forskningsområder

Engelsk anvendes ofte på universitetet som et fælles lingua franca til facilitering af kommunikation mellem personer, der taler forskellige sprog. Denne specifikke brug af engelsk – og de kommunikationsmæssig udfordringer og muligheder den medbringer – er et centralt forskningsområde på CIP.

I tæt forbindelse med dette behandler et andet forskningsområde på CIP mulighederne for brug af flere sprog i undervisningsøjemed gennem translanguaging. Translanguaging henviser til anvendelse af flere forskellige sprog i undervisningen, og på CIP undersøger vi, hvordan denne fremgangsmåde med fordel kan benyttes som del af indlærings- og undervisningspraksisser i det internationale klasseværelse.

Derudover interesserer CIP’s forskere sig for, hvordan samarbejde oprettes og opretholdes, i det vi kalder 'transient multilingual communities', eller på dansk: flygtige flersprogede fællesskaber (www.tmc.ku.dk). Dette forskningsområde er i høj grad relevant på det internationale universitet, hvor levetiden for sociale fællesskaber ofte kan være kortvarig, men dette er også et område, vi udforsker i miljøer uden for universitetet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Janus Mortensen
Janus Mortensen er professor og centerleder på CIP. Du er velkommen til at kontakte Janus, hvis du vil høre mere om CIPs arbejde med interkulturel kommunikation. Du kan læse mere på Janus' medarbejderprofil.

Forside af booklet om det internationale klasseværelse
Undervisererfaringer fra det internationale klasseværelse.
Forside af booklet om det internationale klasseværelse 2
De studerendes erfaringer fra det internationale klasseværelse.