Undervisning på engelsk (EMI)
CIP’s forskning inden for dette område dækker en bred vifte af emner, spørgsmål og praksisser, der er relateret til implementering og anvendelse af undervisning på engelsk (English Medium Instruction, EMI). Vi forsker blandt andet i politikker, aktørers attituder, underviseridentiteter, kommunikation i klasseværelset, sprogevaluering af både undervisere og studerende, samt pædagogik inden for EMI.
Forskningsområder
Mens undersøgelser foretaget i tidligere forskning var holdningsorienterede og dermed analyserede aktørers (herunder undervisere, studerende og administratorer) meninger om EMI, undersøger vi nu i højere grad politikker på makroniveau (fra nationale og institutionelle perspektiver) og mikoniveau (fra et klasseværelsesperspektiv), samt underviseridentiteter, kommunikation i klasseværelset, sprogevaluering af både undervisere og studerende, og pædagogik inden for EMI.
En stor del af vores forskning omhandler de særlige omstændigheder for undervisning og indlæring, der er til stede i EMI-kontekster. Vi har udforsket forskellige pædagogikker, der beskæftiger sig med engelskundervisning og undervisning på engelsk. Vi har undersøgt disse pædagogikkers egenskaber og effektivitet fra både den gældende undervisers perspektiv såvel som fra sprogunderviseres, studerendes og pædagogiske konsulenters synsvinkel. Sådanne pædagogikker består blandt andet af indholds- og sprogintegreret læring (content and language integrated learning, CLIL), engelsk til særlige formål (English for specific purposes, ESP) og engelsk til akademiske formål (English for academic purposes, EAP).
Translanguaging, dvs. integreret brug af flere sprog i undervisning, har været et af vores centrale foci i forskningen inden for kommunikation i EMI-klasseværelset. Målet for denne forskning er at forstå, hvordan brug af flere forskellige sproglige ressourcer i klasseværelset forbedrer den indholdsmæssige læring, samt hvordan flersprogede deltagere selvstændiggøres og styrker deres kompetencer, når undervisningen indeholder flersproget kommunikation.
Transnational Alignment of English Competences for University Lecturers (TAEC)
Udvikling af korpus og litteraturdatabase.
TAEC-projektet blev finansieret af ERASMUS+ (2017-2020)
Formålet med udviklingen af TAEC-korpusset var at give forskere og pædagogiske konsulenter mulighed for at sammenligne kommunikationen i forskellige EMI-klasseværelser på tværs af universiteter og lande (Kroatien, Danmark, Italien, Holland og Spanien). Korpusset består af transskriptioner, der viser underviseres brug af engelsk i EMI-klasseværelser i forskellige kontekster. Da brug af engelsk er en integreret del af disse underviseres akademiske arbejde, er det nyttigt at undersøge aspekter af deres sprogbrug til undervisningsformål. Derfor anvendes korpusset til forskellige analyser af kommunikation i klasseværelset, såsom underviseres evne til at tale flydende, diskurskompetencer, interkulturel kommunikation, interaktion.
TAEC-litteraturdatabasen blev udviklet med det formål at kunne foretage systematiske reviews af EMI-relateret litteratur. Databasen, som er søgbar, indeholder over 200 tekster. Disse er alle annoterede, baseret på forskellige kategorier: publikationstype (f.eks. artikel, kapitel), interesseområde (f.eks. politik, sprogbrug, evaluering), fokus (f.eks. attituder, læringsudbytte), forskningstype (f.eks. empirisk, begrebsmæssig), analysetilgang (f.eks. kvalitativ, kvantitativ), metode (f.eks. casestudie, mixed methods), data (f.eks. spørgeskema, interview), fagområde (f.eks. samfundsvidenskabelig, biovidenskabelig), såvel som information om metode og resultater. Annotationerne er dobbeltkodede for at sikre ensartet anvendelse af de forskellige kategorier.
Du kan finde mere information om Erasmus+ TAEC-projektet på projektets hjemmeside.
Gennem brug af kvalitative forskningsmetoder har vi mulighed for at indsamle flere forskellige former for data (såsom interviews, observationer og dokumenter) og dermed undersøge komplekse spørgsmål, fænomener og problemstillinger inden for de særlige konktekster disse er til stede i. Etnografiske undersøgelser, nexusanalyser og casestudier udgør kernen i vores kvalitative forskning på CIP.
Vi benytter os af diskurs- og samtaleanalyser for at skabe forståelse for de værdier og konventioner der er til stede i kommunikationen i EMI-klasseværelser. Mens vi bruger diskursanalyse til at studere mundtlig og skriftlige sprogbrug i det virkelig liv, er samtaleanalyse et essentielt værktøj i studiet af interaktioner i klasseværelset.
Områder som kommunikation i klasseværelset og EMI-underviseres sprog er også blevet undersøgt kvantitativt, gennem korpusbaseret forskning.
CIP indgår i samarbejde inden for alle områder af EMI og inviterer gerne til samarbejde på tværs af KU samt med eksterne partnere. CIP’s forskere har tidligere deltaget i transnationale forskningsprojekter, som har udført komparative analyser af forskellige problemstillinger, politikker og praksisser relateret til EMI.
CIP er førende inden for international EMI-forskning, så CIP’s forskere er blevet inviteret til at deltage i forskningsnetværk, indgå i redaktionsudvalg på forskellige tidsskrifter og være hovedtalere på internationale konferencer of seminarer.
Dimova, S., Hultgren, A. K., & Jensen, C. (Eds.) (2015). English-medium instruction in European higher education: English in Europe. Berlin: De Gruyter.
Dimova, S., & Kling, J. (Eds.) (2020). Integrating Content and Language in Multilingual Universities. Basel: Springer.
TAEC EMI Handbook (2019). TAEC Erasmus+ project (2017-2020).
Henriksen, B., Holmen, A., & Kling, J. (2018). English Medium Instruction in Multilingual and Multicultural Universities: Academics’ Voices from the Northern European Context. Cham: Routledge.
Kling, J., Larsen, S., & Thomsen, S. F. (2017). The Need for Focused Literacy Training in the Medical School Curriculum: A Cross-Sectional Study of Undergraduate Students. Education Research International, 1-6.