Undervisning på engelsk (EMI)

CIP’s forskning inden for dette område dækker en bred vifte af emner, spørgsmål og praksisser, der er relateret til implementering og anvendelse af undervisning på engelsk (English Medium Instruction, EMI). Vi forsker blandt andet i politikker, aktørers attituder, underviseridentiteter, kommunikation i klasseværelset, sprogevaluering af både undervisere og studerende, samt pædagogik inden for EMI.

Forskningsområder

Mens undersøgelser foretaget i tidligere forskning var holdningsorienterede og dermed analyserede aktørers (herunder undervisere, studerende og administratorer) meninger om EMI, undersøger vi nu i højere grad politikker på makroniveau (fra nationale og institutionelle perspektiver) og mikoniveau (fra et klasseværelsesperspektiv), samt underviseridentiteter, kommunikation i klasseværelset, sprogevaluering af både undervisere og studerende, og pædagogik inden for EMI.

 

En stor del af vores forskning omhandler de særlige omstændigheder for undervisning og indlæring, der er til stede i EMI-kontekster. Vi har udforsket forskellige pædagogikker, der beskæftiger sig med engelskundervisning og undervisning på engelsk. Vi har undersøgt disse pædagogikkers egenskaber og effektivitet fra både den gældende undervisers perspektiv såvel som fra sprogunderviseres, studerendes og pædagogiske konsulenters synsvinkel. Sådanne pædagogikker består blandt andet af indholds- og sprogintegreret læring (content and language integrated learning, CLIL), engelsk til særlige formål (English for specific purposes, ESP) og engelsk til akademiske formål (English for academic purposes, EAP).

 

Translanguaging, dvs. integreret brug af flere sprog i undervisning, har været et af vores centrale foci i forskningen inden for kommunikation i EMI-klasseværelset. Målet for denne forskning er at forstå, hvordan brug af flere forskellige sproglige ressourcer i klasseværelset forbedrer den indholdsmæssige læring, samt hvordan flersprogede deltagere selvstændiggøres og styrker deres kompetencer, når undervisningen indeholder flersproget kommunikation.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dimova, S., Hultgren, A. K., & Jensen, C. (Eds.) (2015). English-medium instruction in European higher education: English in Europe. Berlin: De Gruyter.

Dimova, S., & Kling, J. (Eds.) (2020). Integrating Content and Language in Multilingual Universities. Basel: Springer.

TAEC EMI Handbook (2019). TAEC Erasmus+ project (2017-2020).

Henriksen, B., Holmen, A., & Kling, J. (2018). English Medium Instruction in Multilingual and Multicultural Universities: Academics’ Voices from the Northern European Context. Cham: Routledge.

Kling, J., Larsen, S., & Thomsen, S. F. (2017). The Need for Focused Literacy Training in the Medical School Curriculum: A Cross-Sectional Study of Undergraduate Students. Education Research International, 1-6.

 

 

 

 

 

 

 

Foto af Sanne Larsen
Sanne Larsen er akademisk sprogkonsulent på CIP. Du kan kontakte Sanne, hvis du kunne tænke dig at vide mere om CIP's arbejde med undervisning på engelsk. Læs mere på Sannes medarbejderprofil.

Slobodanka Dimova
Lektor Slobodanka Dimova har beskæftiget sig med forskellige aspekter af undervisning på engelsk. Du kan finde flere informationer på Slobodankas medarbejderprofil.