Hvad betyder EMI?
Undervisning på engelsk (English medium instruction, EMI), henviser til undervisning og læring, der foregår på engelsk, men som indholdsmæssigt omhandler andre faglige områder (såsom matematik, geografi, økonomi). EMI dækker alle uddannelsesniveauer (grundskole, gymnasium og videregående uddannelse) i både engelsktalende og ikke-engelsktalende kontekster. Begreberne EMI og CLIL (indholds- og sprogintegreret læring) er blevet brugt i flæng i mange forskningskontekster.
På CIP har vi foretaget en præcisering af definitionen af EMI.
Ud fra denne definition forstår vi EMI som værende undervisning og læring på engelsk på ikke-engelsktalende videregående uddannelsesinstitutioner i geografiske områder, hvor engelsk ikke er det dominerende sprog. Derfor er de fleste deltagere i EMI brugere af engelsk som andetsprog. I EMI bruges engelsk til undervisning af fagligt indhold på uddannelser, hvor sprogudvikling ikke indgår som læringsmål. Selvom begrebet EMI fremhæver den rolle, engelsk spiller i videregående uddannelser, betragtes universiteter ofte som flersprogede områder, hvor mange forskellige sprogressourcer er i spil og bidrager til undervisning og læring.
På grundlag af denne definition skelnes der mellem EMI på ikke-engelsksproglige universiteter og EMI i sektioner af visse britiske, nordamerikanske og australske universiteter, der er beliggende i regioner, hvor engelsk ikke er det dominerende sprog. Denne definition skelner desuden mellem EMI og CLIL. Mens EMI primært fokuserer på undervisnings- og læringsindhold, behandler CLIL også det sproglige læringsudbytte.