Engelsk for TAP-grupper

Herunder kan du læse mere om, hvordan akademisk sprogkonsulent Pete Westbrook griber tilrettelæggelsen og afholdelsen af undervisningsaktviteten an, når han forbereder engelskkurser for TAP-grupper - i dette tilfælde et kursus for administrativt personale på Roskilde Universitet.

”I foråret 2019 fik CIP en forespørgsel på at afholde et engelskkursus for studieadministrationens medarbejdere, der var tilknyttet Roskilde Universitets ’student hub’. Deres arbejde indebar at tage sig af de studerendes problemer, og medarbejderne oplevede et stigende behov for engelskkundskaber i deres arbejde med internationale studerende.

Som det er tilfældet ved alle CIP’s kurser, udsendte vi en behovsanalyse baseret på tidligere kurser af lignende karakter suppleret med information fra en kontaktperson på student hub.

På baggrund af behovsanalysen udviklede jeg et 5-ugers undervisningsforløb der dækkede studieadministrativ terminologi. Forskning viser, at ordforråd er en pålidelig indikator for sprogfærdighed. Efter min erfaring reflekteres dette faktum i behovsanalyserne, idet den hyppigst anførte udfordring blandt kursusdeltagere er ’mangelfuld specifik/teknisk terminologi på engelsk’.

Ved at anvende principper fra Task-Based Learning fokuserede kurset på aktiviteter direkte relateret til de daglige arbejdsopgaver i student hub; fx ved at simulere kommunikation mellem studerende og administrative medarbejdere. Kurset indeholdt desuden en række aktiviteter med fokus på relevante strukturer i sproget, så medarbejderne lettest muligt kunne tilegne sig præcis det engelske ordforråd, de behøvede, for at udføre deres daglige arbejde.

De afsluttende kursusevalueringer var overvældende positive, primært idet kurset var så ’fokuseret på student hub ord, termer og udtryk’ som en deltager udtrykte det. Opgave vel udført!”