Dansk som andetsprog
Under betegnelsen dansk som andetsprog undersøger vi på CIP, hvordan medarbejdere og studerende på KU, der ikke har dansk som modersmål, bruger og lærer dansk. Behovet for viden om dansk som andetsprog er vokset i takt med øget internationalisering af universitetet og ønsket om at fastholde forskere og studerende i Danmark.
Forskningsområder
På CIP er vi optaget af at belyse, hvilket dansk forskellige medarbejdere og studerende bruger og lærer, hvorfor de gør dette, og hvordan det foregår. Vi er desuden interesseret i at kunne vurdere effekten af den danskundervisning, de modtager, og hvorvidt bestemte måder at tilrettelægge undervisningen på, så den fx passer til specifikke arbejds- eller studievilkår, kan fremme sprogtilegnelsen.
Studier af medarbejderes dansk fokuserer typisk på deres varetagelse af bestemte arbejdsfunktioner såsom undervisning, administration og personaleledelse, men kan også vedrøre deres mulighed for at deltage i arbejdspladsens interne kommunikation og møder og deres karrieremuligheder.
Studier af studerendes dansk har fokus på, hvordan sprogkompetencer påvirker faglig læring og social kontakt, herunder deltagelse i klasserumsundervisning, studiegrupper o.l. og i praktikophold og professionsrettede forløb
Gennem en række interview- og surveystudier har vi på CIP belyst, hvordan forskere og undervisere på KU med international baggrund lærer dansk, og hvilke holdninger de har til universitetets sprogpolitik. Martha Kirilova og Merike Jürna har fx undersøgt de komplekse relationer der findes mellem sprogvalg, personlig og faglig identitet og varetagelse af akademisk arbejde, mens Charlotte Øhrstrøms ph.d.-projekt ser specifikt på behovet for at forstå talt dansk på en arbejdsplads, der er domineret af engelsk.
Andre studier sætter fokus på betydningen af dansk som andetsprog for studerende og dansk som akademisk sprog. De internationale studerendes behov for danskkundskaber til studie- og praktikformål var et tydeligt resultat af en række surveys, som vi udførte som del af den sprogstrategiske satsning i 2013-18 på tværs af KU, og dette emne har også været genstand for en række mere specifikke studier.
Anne Holmen har bl.a. påvist en meget stor variation i studerendes erfaringer med dansk og peger bl.a. på de nordiske studerendes sprogbehov som et overset læringsproblem, mens Katja Å. Laursen har undersøgt, hvordan de faglige krav udformes sprogligt på en sundhedsuddannelse, og hvordan dette opleves af studerende med minoritetsbaggrund. Anne Sofie Jakobsens ph.d.-projekt fokuserer på dansk som akademisk sprog og identificerer ved hjælp af korpusanalyse såvel den enkelte disciplins fagsprog som det fællesakademiske ordforråd.
Med studier i dansk som andetsprog ønsker vi på CIP at svare på spørgsmål, der stilles i det bredere universitetsmiljø vedrørende betydningen af dansk for KU som arbejdsplads og som læringsmiljø. Metodisk anvendes sprogbrugsanalyser af både talesprog og skriftsprog, kvalitative interviews og surveys, og ofte sammenholdes med sprogpolitiske dokumenter og andre institutionelle beskrivelser
Medarbejdere fra CIP har deltaget i en række nordiske og Erasmus+ projekter, som har haft til formål at etablere en fælles vidensbase vedrørende udviklingen af sproglige forhold på universiteter i den ikke-anglofone del af Europa, herunder varetagelsen af det lokale sprog i lyset af øget flersprogethed.
Flere af disse samarbejder har udmøntet sig i publikationer, herunder rapporter udarbejdet i regi af Nordisk Ministerråd og LERU-alliancen. På danskområdet er der desuden etableret samarbejde med ministeriet og med forskere i dansk som andetsprog på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab (NorS).
- Nordisk Ministerråd, første rapport fra den nordiske parallelsprogsgruppe (2014), læs her
- Nordisk Ministerråd, anden rapport fra den nordiske parallelsprogsgruppe (2018), læs her
- Rapport om sprogpolitik på universiteter i LERU-alliancen (2019), læs her
- Initiativ under den europæiske universitetsalliance, 4EU+, læs her
Du kan læse om yderligere netværksprojekter på siden om "Netværk og konferencer".
CIP indgår også gerne i samarbejde med alle enheder fra Københavns Universitet - fra fakulteter til individuelle forskningsgrupper - om spørgsmål relateret til dansk som andetsprog.
Ud over at undersøge dansk som andetsprog på KU har vi på CIP erfaringer med at studere, hvad der sker, når dansk anvendes på grønlandske uddannelser eller fungerer som andetsprog for eleverne i ungdomsuddannelserne i Danmark. På baggrund af denne viden har vi også deltaget i projekter om tidlig sprogstart i folkeskolen og om dansk som andetsprog i udskolingsklasserne.
- Ekspertgruppe vedrørende sprog i den grønlandske grundskole. Du kan læse afrapportering til det grønlandske selvstyre, Naalakkersuisut, her
- Dansk som andetsprog i det A.P. Møller støttede projekt "Tidligere sprogstart". Læs mere her
-
Evaluering af den nye forsøgsordning med dansk som andetsprog på Hf-enkeltfag, udført for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) under Undervisningsministeriet i perioden 2018-2019.
Holmen, A. (2016). Dansk som akademisk sprog for nordiske studerende. Sprog i Norden, 37-48
Holmen, A. (2020). Dansk som andetsprog. I Dansk Sproghistorie (Bind 4, s. 365-377). Det Danske Sprog- og Litteraturselskab.
Jakobsen, A. S. (2018). Danish Academic Vocabulary: Four studies on the words of academic written Danish. Ph.d.-afhandling. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.
Jürna, M. (2014). Linguistic realities at the University of Copenhagen - Parallel language use in practice as seen from the perspective of international staff. In: Anna Kristina Hultgren, Frans Gregersen and Jacob Thøgersen (Eds.). English in Nordic Universities: Ideologies and practices (225−250).. John Benjamins. (Studies in World Language Problems; 5).
Kirilova. M. & Lønsmann, D. (2020). Dansk – nøglen til arbejde? Ideologier om sprogbrug og sproglæring i to arbejdskontekster i Danmark. Nordand. 1, 37-57.
Laursen, K. Å., & Frederiksen, K-M. (2015). Developing and evaluating a multimodal course format: Danish for knowledge workers – labour market-related Danish. Critical CALL, 186-191.
Laursen, K. Å. (2013). "Det er sprogligt - selv hvor du ikke lægger mærke til det": En empirisk undersøgelse af sproglige og faglige vanskeligheder hos farmaceutstuderende med dansk som andetsprog på Københavns Universitet. Københavns Universitets Humanistiske Fakultet. Københavnerstudier i tosprogethed, Studier i Parallelsproglighed, Bind. C4
Øhrstrøm, C. (2016). L2 Listening at work. - A qualitative study of international employees’ experiences with understanding Danish as a second language. Ph.d.-afhandling, Københavns Universitet