Dansk som andetsprog

Under betegnelsen dansk som andetsprog undersøger vi på CIP, hvordan medarbejdere og studerende på KU, der ikke har dansk som modersmål, bruger og lærer dansk. Behovet for viden om dansk som andetsprog er vokset i takt med øget internationalisering af universitetet og ønsket om at fastholde forskere og studerende i Danmark.   

Forskningsområder 

På CIP er vi optaget af at belyse, hvilket dansk forskellige medarbejdere og studerende bruger og lærer, hvorfor de gør dette, og hvordan det foregår. Vi er desuden interesseret i at kunne vurdere effekten af den danskundervisning, de modtager, og hvorvidt bestemte måder at tilrettelægge undervisningen på, så den fx passer til specifikke arbejds- eller studievilkår, kan fremme sprogtilegnelsen.

 

Studier af medarbejderes dansk fokuserer typisk på deres varetagelse af bestemte arbejdsfunktioner såsom undervisning, administration og personaleledelse, men kan også vedrøre deres mulighed for at deltage i arbejdspladsens interne kommunikation og møder og deres karrieremuligheder.

 

Studier af studerendes dansk har fokus på, hvordan sprogkompetencer påvirker faglig læring og social kontakt, herunder deltagelse i klasserumsundervisning, studiegrupper o.l. og i praktikophold og professionsrettede forløb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Janus Mortensen
Professor og centerleder Janus Mortensen har beskæftiget sig med forskellige sprogpolitiske aspekter af dansk som andetsprog. Du kan læse på Janus' medarbejderprofil.

Foto af Katja Årosin Laursen
Katja Årosin Laursen er akademisk sprogkonsulent på CIP og faglig koordinator for CIPs danskteam. Du kan kontakte Katja, hvis du kunne tænke dig at vide mere om CIP's arbejde med dansk som andetsprog. Læs mere på Katjas medarbejderprofil.