More Danish, More English 'Language Policy, Language Use, and Medium of Instruction at a Danish University'

Beskrivelse

Danske universiteter er blevet mere og mere internationaliserede og bruger i stigende grad engelsk til forskning, undervisning samt universitetets administrative opgaver. Samtidig er der nogle, der synes, at det danske sprog er truet, og har mistet status inden for især forskning, men generelt på de videregående uddannelser i Danmark.

Projektet undersøger disse udsagn igennem et fokus på de nyligt gennemførte sprogpolitikker, der går ud på, at undervisningen på kandidatniveau udelukkende foregår på engelsk og at undervisningen på bachelorniveau oftest foregår på dansk. Dette projekt har undersøgt beslutningsprocesserne over tid for at afdække, hvordan sådanne sprogpolitiske beslutninger kan modtages på et specifikt institut. Der viste sig at være et misforhold mellem en top-down politik fra fakultetets side, som ikke tager hensyn til, hvordan sprog konkret bruges på institutniveau, og et stadig mere internationalt institut præget af en overvejende bottom-up-tilgang til sprogbrug. 

Hent hele Kimberly Renée Chopins ph.d.-projekt som PDF på engelsk her.

Projektdeltagere

Ph.d.-projektet er udført af Kimberly Renée Chopin

Udgivelsesår

2016