Dansk for grupper
Herunder kan du læse mere om, hvordan CIP har tilrettelagt et danskkursus for en lille gruppe lektorer på Institut for Matematiske Fag på Københavns Universitet.
CIP fik en henvendelse fra Institut for Matematiske Fag om et danskkursus for fire lektorer, der ønskede at videreudvikle deres mundtlige hverdagsdansk, både på arbejdspladsen og i andre sammenhænge. Som det første sendte vi de kommende kursusdeltagere et spørgeskema, som vi har udviklet til at afdække konkrete dansksproglige behov og ønsker. Ud fra analysen af de svar, som deltagerne kom med på specifikke spørgsmål om deres baggrund, deres dansksproglige kompetencer og ønsker for danskkurset, tilrettelagde vi selve kurset.
Ved alle CIPs kurser er det en fast procedure, at vi udsender dette spørgeskema, hvor deltagerne bl.a. selv indplacerer sig på CEFR via ’Can do statements’ og formulerer deres specifikke ønsker og mål for kurset. Vi arbejder således meget bevidst og systematisk med afdækning af de dansksproglige kompetencer og de konkrete behov, så niveauet bliver fastlagt så præcist som muligt og kursusindholdet så relevant som muligt. I dette arbejde inddrager vi forskning om behovsafdækning, bl.a. et dansk ph.d.-projekt, der går i dybden med behovsanalyser i forhold til sproglæring.
På det konkrete kursus var fokus som nævnt mundtligt hverdagsdansk. Kurset blev bygget op omkring individuelle mundtlige oplæg, som deltagerne selv valgte emner til ud fra personlig interesse og relevans for hele holdet. Oplæggene blev optaget og efterfølgende modtog deltagere individuel feedback på deres oplæg. På baggrund af feedbacken reviderede deltagerne deres oplæg og holdt dem én gang til. Fokus i feedbacken var typisk udtaleregler, grammatiske emner og ordforråd.
Citat fra en medarbejder på et danskkursus:
"CIP's sprogkurser i min afdeling hjælper mig med at vinde selvtillid for at tale Dansk med kolleger og studerende. Jeg kan godt lide det fleksible kursusformat som er skræddersyet med hensyn til mit Dansk niveau og min arbejdstid."
Mød en underviser
Katja Årosin Laursen er akademisk sprogkonsulent på CIP samt faglig tovholder for danskteamet. Hun varetager blandt andet undervisning i dansk for grupper. Læs mere om Katja og hendes faglige profil her.