Udlandsophold og sprog
Studerende, der har været på udlandsophold i 2013-15, er blevet spurgt om sprogbehov i forbindelse med udlandsophold og cirka en tredjedel angiver, de har haft sproglige problemer i forskellig grad under udlandsopholdet. Færdigheder i fremmedsprog til at klare sig under et udlandsophold er en naturlig udfordring i mange sammenhænge. Det sociale aspekt af at skulle færdes og fungere i et fremmed land, beskriver de studerende typisk som en spændende udfordring. De er mere forbeholdne over for at studere på et fremmed sprog. Mange beretter, at den akademiske genre i læsepensum og i egne skriftlige opgaver kan føles som en barriere, og at den ofte kræver meget ekstraarbejde.
Generelt er der mange studerende, der opsøger sprogkurser som forberedelse til udlandsopholdet både internt på KU og udenfor. Det er især akademisk engelsk til studiebrug og færdigheder i tysk, fransk og spansk på forskellige niveauer, der synes at være behov for.
Det fremgår også, at sprogkundskaber indgår i de studerendes overvejelser, når de vælger udrejsedestination, og der er tilfælde af studerende, der fortæller, at de under opholdet har fravalg kurser, som ellers var relevante for dem, på grund af manglende færdigheder i undervisningssproget.
Der blev gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt studerende, der var på udlandsophold i 2013-14.
Download rapporten fra 2013-14 her. (pdf, 45 sider)
Der blev ligeledes gennemført en undersøgelse blandt studerende, der var på udlandsophold 2014-15.
Download rapporten fra 2014-15 her. (pdf, 40 sider)
Rapportens bilag er tilgængelige her. (pdf, 69 sider)