Læsefærdighed i oldgræsk for filosofistuderende

Målgruppe

Projektet rettede sig mod kandidatstuderende ved Filosofi.

Formål

Projektet havde til formål at give de studerende af græsk filosofi de nødvendige sproglige kompetencer for at kunne begynde at læse fagtekster på originalsproget.

Sprogaktiviteter

  • Projektets byggede videre på et tilbud fra SAXO-Instituttet, der før semesterstart udbød et intensivt forløb i klassiske græsk, som havde til formål at give de studerendes elementære færdigheder i græsk morfologi og syntaks.
  • Projektets sproglige aktivitet var integreret i det faglige filosofikursus. Her fik arbejdet med sprog en faglig forankring. Med udgangspunkt i udvalgte tekstpassager fra det faglige pensum blev der sigtet på at udvikle de studerendes læseforståelse på klassisk græsk.

Evaluering

  • Projektet blev afviklet som planlagt og blev vurderet som en stor succes af de studerende så vel som begge undervisere.
  • Projektet står som et eksemplarisk forbillede for, hvordan sprog kan integreres i et fagkursus og bidrage til en dybere faglig forståelse.