Læsefærdighed i oldgræsk for filosofistuderende
Målgruppe
Projektet rettede sig mod kandidatstuderende ved Filosofi.
Formål
Projektet havde til formål at give de studerende af græsk filosofi de nødvendige sproglige kompetencer for at kunne begynde at læse fagtekster på originalsproget.
Sprogaktiviteter
- Projektets byggede videre på et tilbud fra SAXO-Instituttet, der før semesterstart udbød et intensivt forløb i klassiske græsk, som havde til formål at give de studerendes elementære færdigheder i græsk morfologi og syntaks.
- Projektets sproglige aktivitet var integreret i det faglige filosofikursus. Her fik arbejdet med sprog en faglig forankring. Med udgangspunkt i udvalgte tekstpassager fra det faglige pensum blev der sigtet på at udvikle de studerendes læseforståelse på klassisk græsk.
Evaluering
- Projektet blev afviklet som planlagt og blev vurderet som en stor succes af de studerende så vel som begge undervisere.
- Projektet står som et eksemplarisk forbillede for, hvordan sprog kan integreres i et fagkursus og bidrage til en dybere faglig forståelse.
Deltagere
- Lektor Leo Catana, fagunderviser, MEF, catana@hum.ku.dk
- Karsten Schou, specialkonsulent, CIP, kschou@hum.ku.dk
- Gæstelektor Gorm Tortzen, sprogunderviser, SAXO, gorm.tortzen@gmail.com
Antal studerende
Cirka 50
Udsagn fra studerende
”Godt initiativ med sprogkurset i sommerferien inden kursusstart (og sideløbende med faget).”
"Den sproglige undervisning ... er fantastisk givende for en filosofistuderende som jeg."
"Samarbejdet med sprogunderviseren må også være forbilledligt for fremtidige fag."
”Vi har udelukkende haft positive oplevelser med disse tiltag, og ud over en generel styrkelse af vore sproglige kundskaber har det givet os stort udbytte for vores fagfilosofiske arbejde.” (’Filosofien kan ikke nøjes med oversættelser’ studenterindlæg bragt i Universitetsavisen 01/12-2015)