Læsefærdighed i oldgræske indskrifter for historiestuderende
Målgruppe
Projektet rettede sig mod kandidatstuderende ved Historie.
Formål
Projektets overordnede formål var at deltagerne skulle blive i stand til kritisk at vurdere andre historikeres brug af det antikke kildemateriale, samt udvide mulighederne for selvstændighed i arbejdet med antikkens historie.
Sprogaktiviteter
- Timerne var struktureret ens med udgangspunkt i gennemgangen af en tekst, som de studerende havde forberedt sig på forud for den enkelte undervisningsgang.
- Der var undervejs i forløbet indlagt en ekskursion til Nationalmuseet, som blev brugt til at kigge på Lindosudstillingen og transskribere direkte fra squeezes.
- Kurset inddrog flere forskellige typer af indskrifter og indskriftsgenrer, sproghistoriske forklaringer og epigrafik, men det overordnede fokus lå på den græske grammatik.
Evaluering
- Projektets sprogaktiviteter blev gennemført som planlagt og vurderes at leve op til målsætningen.
- Ekskursionen til Nationalmuseet vakte stor tilfredshed blandt de studerende og gav dem en praktisk erfaring med, hvad det vil sige at tyde bogstaver og adskille ord direkte fra kildematerialet.
- Der var udbredt tilfredshed med kurset blandt de studerende. Særligt underviserens pædagogiske evner og ildhu blev fremhævet, men også kursets faglige relevans var der stor tilfredshed omkring.
Deltagere
- Adjunkt Christian Ammitzbøll Thomsen, SAXO, cammt@hum.ku.dk
- Karsten Schou, specialkonsulent, CIP, kschou@hum.ku.dk
- Ekstern lektor Peder Flemested, fag- og sprogunderviser, SAXO, pflem@hum.ku.dk
Antal studerende
- 5 studerende.
Udsagn fra studerende
"Jeg tror, at jeg taler for alle på kurset når jeg siger at jeg føler mig utrolig privilegeret over at få lov til at deltage i et kursus, hvor der er så dygtige og dedikerede undervisere, hvor niveauet er så højt, og hvor de studerende faktisk er der for at studere. Universitetet er en fantastisk institution i de her øjeblikke, hvor viden bliver søgt for videns egen skyld, fordi viden har en værdi i sig selv. Det er ikke ofte, at vi får lov til at søge viden på universitetet udenfor vores designerede fagomrader, og jeg har nydt hver time.”
”Rigtig stort og smittende engagement! Både en rigtig pædagogisk og tålmodig underviser [...] Han har os hele tiden med, det er aldrig bare en monolog, hvor han står og taler en time – rigtig positivt. ”