Læsefærdighed i middelalderlatin for historiestuderende
Målgruppe
Projektet rettede sig mod kandidatstuderende ved Historie.
Formål
Projektets formål var at styrke de historiestuderendes latinske sprogkundskaber med et særligt fokus på læsefærdighed.
Der har længe blandt historikere været et ønske om at kunne inddrage dansk middelalderhistorie mere i de områder, som de studerende beskæftiger sig med og skriver specialer om. En nødvendig forudsætning for dette er et vist kendskab til det dokumentariske materiale og til det sprog, det er skrevet på, først og fremmest latin. Selvom dele af det meget store materiale er oversat, er et egentligt nærstudium af krøniker, breve og dokumenter ikke muligt uden et vist kendskab til middelalderligt latin.
Sprogaktiviteter
Projektet bygger videre på et introducerende intensivt forløb i latin, som blev udbudt af SAXO-Instituttet umiddelbart før semesterstart.
Projektets sprogaktiviteter afvikledes som et semesterkursus, der fokuserede det sproglige arbejde på med to udvalgte tekster: Lejrekrøniken og Roskildekrøniken..
Evaluering
- Projektets sprogaktiviteter blev gennemført som planlagt og vurderes at leve op til målsætningen.
- Mange studerende beretter om stort udbytte af kurset, men oplever allerede ved slutevalueringen, at deres nyvundne sprogkundskaber hurtigt forsvinder, og der er derfor efterspørgsel efter et eller flere opfølgende kurser.
Deltagere
- Ekstern lektor Gorm Tortzen, SAXO, tortzen@gmail.com
- Karsten Schou, specialkonsulent, CIP, kschou@hum.ku.dk
- Tue Søvsø, sprogunderviser, SAXO, s@adm.ku.dk
Antal studerende
- 15 studerende.
Udsagn fra studerende
"Jeg synes, der var en rigtig fin balance mellem grammatik, diskussion og tekstlæsning. Grammatikken blev godt gennemgået [...] og jeg synes vi havde nogle interessante diskussioner om teksten og dens fortolkning, samt historiske/bibelske referencer. Den læste tekst var også meget underholdende.”
”Kurset kunne være lidt forberedelsestungt til tider, men selvom man ikke altid fik forberedt det hele, så var det faglige udbytte stadig det samme. [...] Jeg håber og ønsker for fremtidige deltagere, at kurset bliver udbygget med et kursus 2 og 3, så man kan arbejde videre med/samt opretholde de læsefærdigheder man opnår ...”