Udvikling af kurser i læsefærdighed i fransk, italiensk og tysk
Målgruppe
Projektet rettede sig mod alle studerende på Københavns Universitet.
Formål
Projektets overordnede formål var at udvikle undervisningsmateriale samt pædagogiske tilgange til læsefærdighedskurser i fransk, italiensk og tysk med særligt henblik på at etablere læsefærdighed som et fællesfagligt felt sprogene imellem.
Sprogaktiviteter
- På baggrund af det udviklede materiale udbød Institut for Engelsk, Germansk og Romansk ECTS-givende kurser i fransk, italiensk og tysk (7,5 ECTS).
- Kurserne skulle sætte de studerende i gang med læsning af tekster på originalsproget, således at de fremadrettet ville have et grundlag for at kunne læse og arbejde med fagtekster på originalsprogene.
- Kurserne var designet til at give et basalt kendskab til sprogenes grammatik med fokus på læsestrategier.
- Undervisning og eksamen tog udgangspunkt i relevante tekster for de enkelte studerende.
Evaluering
- Projektets sprogaktiviteter vurderes at leve op til målsætningen om at udvikle undervisningsmaterialer og pædagogiske tilgange til undervisning i læsefærdighed på fremmedsprog.
- Der var i den planlagte konstruktion med kurser som valgfag på 7,5 ECTS kunne ringe tilslutning til kurserne. Der blev imidlertid tilkendegivet megen interesse, og de manglende tilmeldinger skyldes angiveligt blandt andet, at de studerende ikke havde ledige ECTS til formålet, at de ikke havde kendt til tilbuddet så tidligt, at de kunne planlægge med det, at ECTS-vægten ikke ville kunne passe ind i deres egen studiestruktur eller simpelthen administrative barrierer med forhåndsgodkendelse og meritproblemer.
Deltagere
- Lektor Anna Sandberg, fagleder, ENGEROM, annas@hum.ku.dk
- Karsten Schou, specialkonsulent, CIP, kschou@hum.ku.dk
- Lektor Petra Daryai-Hansen, lektor i fremmedsprogsdidaktik, ENGEROM, dhansen@hum.ku.dk
- Simon Hartling, videnskabelig assistent og sprogunderviser (fransk), ENGEROM, xnp267@hum.ku.dk
- Nina Nellemann Rasmussen, akademisk sprogkonsulent og sprogunderviser (tysk), ninaras@hum.ku.dk
Antal studerende
- Fransk: 4 studerende
- Tysk: 7 studerende
- Italiensk blev ikke udbudt, da der var for få tilmeldte.
Udsagn fra studerende
"Jeg har lært at læse med et formål, er blevet bedre til at læse tyske tekster og reflektere over hvordan jeg skal læse en tekst.” (studerende på tyskkurset)
”Jeg har lært om forskellige metoder hvorpå man kan gå til en tekst på. Det finder jeg ret nyttigt – jeg reflekterer nu mere over med hvilket formål jeg læser tekster og læser derefter.” (studerende på tyskkurset)
”Jeg er ikke længere bange for franske tekster.” (studerende på franskkurset)