Styrkelse af læsestrategier til komplekse engelsksprogede tekster på Pædagogik

Målgruppe

Projektet rettede sig mod studerende og undervisere på uddannelsen i Pædagogik.

Formål

Projektets  formål var at bevidstgøre både studerende og undervisere ved Pædagogik om de problemstillinger, man står overfor ved læsning af akademisk engelsksproget faglitteratur, og samtidig at give begge grupper en  række værktøjer til at arbejde med i henholdsvis undervisning og studier.

Sprogaktiviteter

Projektet havde to gennemløb for førsteårsstuderende, der begge indledtes med en introduktionsforelæsning, som havde til formål at opkvalificere de studerendes færdigheder i og strategier til at læse og forstå akademiske tekster fra deres pensum på engelsk. Samtidig var der for både studerende og fagundervisere fokus på vigtigheden af ordforråd, såsom akademisk-, generel- og domænespecifikt ordforråd, samt at konsolidere de studerendes akademiske ordforråd.

Der blev efterfølgende i hvert gennemløb afholdt to workshops med fokus på at involvere de studerende i praktiske aktiviteter:

  • På den første workshop blev de studerende introduceret til arbejdet med at læse og forstå en videnskabeligartikel på engelsk vha. IMRaD modellen, at påvise hvordan teksten er opbygget efter IMRaD strukturen, samt at selvstændigt opnå indsigt i tekstens opbygning gennem gruppearbejde.
  • Den anden workshop fokuserede på at lære at bearbejde en anden slags tekst, nemlig et bidrag fra en antologi. De studerende blev aktiveret ved at arbejde med teksten vha. af de læsestrategier, som blev introduceret i introduktionsforelæsningen, hvorved de studerende selvstændigt kunne opnå indsigt i tekstens udformning og indhold i introduktion, konklusion, opbygning og disposition i over- og underafsnit.

Evaluering

  • Projektets sprogaktiviteter blev gennemført som planlagt uden afgørende afvigelser og vurderes at leve op til målsætningen.
  • Evalueringsmaterialerne vidner om et positivt udbytte af projektet for såvel fagundervisere som studerende, og der er tydeligvis skabt en bevidsthed om nytten af denne studietekniske tilgang til avanceret læsefærdighed på engelsk.