Styrkelse af læsestrategier til komplekse engelsksprogede tekster på Pædagogik
Målgruppe
Projektet rettede sig mod studerende og undervisere på uddannelsen i Pædagogik.
Formål
Projektets formål var at bevidstgøre både studerende og undervisere ved Pædagogik om de problemstillinger, man står overfor ved læsning af akademisk engelsksproget faglitteratur, og samtidig at give begge grupper en række værktøjer til at arbejde med i henholdsvis undervisning og studier.
Sprogaktiviteter
Projektet havde to gennemløb for førsteårsstuderende, der begge indledtes med en introduktionsforelæsning, som havde til formål at opkvalificere de studerendes færdigheder i og strategier til at læse og forstå akademiske tekster fra deres pensum på engelsk. Samtidig var der for både studerende og fagundervisere fokus på vigtigheden af ordforråd, såsom akademisk-, generel- og domænespecifikt ordforråd, samt at konsolidere de studerendes akademiske ordforråd.
Der blev efterfølgende i hvert gennemløb afholdt to workshops med fokus på at involvere de studerende i praktiske aktiviteter:
- På den første workshop blev de studerende introduceret til arbejdet med at læse og forstå en videnskabeligartikel på engelsk vha. IMRaD modellen, at påvise hvordan teksten er opbygget efter IMRaD strukturen, samt at selvstændigt opnå indsigt i tekstens opbygning gennem gruppearbejde.
- Den anden workshop fokuserede på at lære at bearbejde en anden slags tekst, nemlig et bidrag fra en antologi. De studerende blev aktiveret ved at arbejde med teksten vha. af de læsestrategier, som blev introduceret i introduktionsforelæsningen, hvorved de studerende selvstændigt kunne opnå indsigt i tekstens udformning og indhold i introduktion, konklusion, opbygning og disposition i over- og underafsnit.
Evaluering
- Projektets sprogaktiviteter blev gennemført som planlagt uden afgørende afvigelser og vurderes at leve op til målsætningen.
- Evalueringsmaterialerne vidner om et positivt udbytte af projektet for såvel fagundervisere som studerende, og der er tydeligvis skabt en bevidsthed om nytten af denne studietekniske tilgang til avanceret læsefærdighed på engelsk.
Deltagere
- Lektor Gorm Christensen, MEF, gerd@hum.ku.dk
- Karsten Schou, specialkonsulent, CIP, kschou@hum.ku.dk
- Adjunkt Eva Bertelsen, MEF, eb@hum.ku.dk
- Lektor Bolette Moldenhawer, MEF, bolettem@hum.ku.dk
- Adjunkt Lisa Rosén, MEF, vgd148@hum.ku.dk
- Sophie Swerts Knudsen, akademisk sprogkonsulent, CIP, swerts@hum.ku.dk
Antal studerende
- gennemløb: 70 studerende til introduktionsforelæsning og 3 studerende til workshop.
- gennemløb: ca. 40 studerende til introduktionsforelæsning og 15 studerende til workshop.
Udsagn fra studerende
Om sprog som barriere:
"Sproget er en barriere ofte, og det er svært at vide hvad hovedpunkterne i teksten er, altså hvad man skal lede efter når man læser."
"Når jeg læser engelsk tekster er det som en hullet ost, der er en del jeg ikke forstår."
"Fordi jeg koncentrerer mig for meget om at forstå sproget, og så har jeg ikke tid til at sætte teorien eller det jeg læser på plads oppe i hovedet."
Om udbyttet af undervisningen:
"I found it useful because we were given help to sort out the key-words and sentences of a difficult text which could make the text less difficult to understand.”
“Jeg fik åbnet øjnene op for en masse nye teknikker som jeg har været glad for at kunne tage med mig i læsningen. Har fået et bedre overblik når jeg læser.”
"Det var fedt at lære at skimme ... hvor vigtigt det er ikke at nærlæse alt, men at lære at bruge værktøjer, der giver overblik,"