Sprogressource-rum til studerende

Målgruppe

KU’s studerende samt undervisere, der skal hjælpe deres studerende med sproglige problemer.

Formål

Projektets overordnede formål var at etablere et ressourcerum, som skal indeholde en vejledning til KU's undervisere, så de nemt kan henvise deres studerende direkte til ressourcer om de konkrete problemer.

Projektets initiativtagere har som sproglærere observeret, at mange studerende ikke blot har problemer med fremmedsprog og akademisk dansk, men mangler et helt basalt, praktisk (og reflektorisk) kendskab til dansk grammatik og professionel sprogbrug. Det gælder både studerende med dansk som modersmål og med anden sproglig baggrund (fx tysk, arabisk, tyrkisk). Uden denne basis er det svært for dem at arbejde akademisk, både i forhold til dansk og de fremmedsprog, der er relevante for deres studier.

Sprogaktiviteter

Projektet bestod af to delprojekter:

  • Delprojekt 1: at synliggøre eksisterende digitale sprogressourcer.
  • Delprojekt 2 (byggede på indsamlingen i delprojekt 1): at udvikle et ressourcerum til studerende med sproglige vanskeligheder samt til de undervisere, der skal vejlede de studerende. Grundideen er at omsætte arbejdet med almen sprogforståelse (AP) i gymnasiet til en universitær kontekst. Der sigtes generelt på arbejdet med grammatik og på at udvikle en generel sproglig bevidsthed, der også inkluderer en basal viden om læringsstrategier, når man arbejder med sprog, såvel dansk som fremmedsprog.

Evaluering

  • Det er lykkedes at gennemføre projektets grundidé, og der er ydermere sikret projektet en solid forankring og videreførelse hos CIP/TEACH.
  • Ressourcerummet forventes klar til brug i slutningen af 2018.