Fransk sprog i tilknytning til Statskundskab
Målgruppe
Projektet rettede sig mod kandidatstuderende på Statskundskab, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.
Formål
Projektet sigtede på at give statskundskabsstuderende en oplevelse af, hvordan fremmedsprog spiller ind i arbejdet i diplomatiet, og hvordan en intensiv indsats kan sætte en i gang med at udvikle sine sprogfærdigheder.
Sprogaktiviteter
Deltagerne i kurset Diplomati i forandring blev efter en selvevaluering delt i to hold, begyndere og fortsættere, og hvert hold fik gennem en uge to gange to timers intensiv undervisning i fransk sprog. Herefter overværede de studerende en fagligt relevant præsentation på fransk af en repræsentant fra den franske ambassade i København, som havde accepteret at tilpasse sit sprogbrug til niveauet. Endelig fik de studerende en opfølgende lektion, hvor sprogunderviseren gennemgik slides fra den franske præsentation.
Evaluering
- Projektets sprogaktiviteter blev gennemført som planlagt og vurderes at leve op til målsætningen.
- Projektet tager det første skridt til at udvikle en sprogkomponent, der kan integreres i et fagkursus, hvor den understøtter det brede faglige formål. Selvom aktiviteten måske ikke skal gentages i sin oprindelig form, vil den kunne blive udgangspunkt for nye tiltag, der bygger videre på erfaringerne.
Deltagere
- Professor Martin Marcussen, Institut for Statskundskab, mm@ifs.ku.dk
- Karsten Schou, specialkonsulent, CIP, kschou@hum.ku.dk
- Anne Sofie Skemt Hjuler, underviser i fransk sprog, annesofiehjuler@gmail.com
Antal studerende
- 35 studerende
Udsagn fra studerende
"Veldig meningsfullt! Språk virker undervudert i dagens utdannelse – absolut et forløb man burde fortsette med."
"… det føles som en god idé. Faktisk ser jeg efter forløbet en masse muligheder i at tillære mig et sprog eller to mere, Man brude måske faktisk lade det være en del af en standard Statskundskab bachelor/master"
"Jeg har i hvert fald ikke været en af dem, der efter to ganges franskundervisning har lært at kunne forstå mere fransk."