Fransk sprog i tilknytning til Statskundskab

Målgruppe

Projektet rettede sig mod kandidatstuderende på Statskundskab, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Formål

Projektet sigtede på at give statskundskabsstuderende en oplevelse af, hvordan fremmedsprog spiller ind i arbejdet i diplomatiet, og hvordan en intensiv indsats kan sætte en i gang med at udvikle sine sprogfærdigheder.

Sprogaktiviteter

Deltagerne i kurset Diplomati i forandring blev efter en selvevaluering delt i to hold, begyndere og fortsættere, og hvert hold fik gennem en uge to gange to timers intensiv undervisning i fransk sprog. Herefter overværede de studerende en fagligt relevant præsentation på fransk af en repræsentant fra den franske ambassade i København, som havde accepteret at tilpasse sit sprogbrug til niveauet. Endelig fik de studerende en opfølgende lektion, hvor sprogunderviseren gennemgik slides fra den franske præsentation.

Evaluering

  • Projektets sprogaktiviteter blev  gennemført som planlagt og vurderes at leve op til målsætningen.
  • Projektet tager det første skridt til at udvikle en sprogkomponent, der kan integreres i et fagkursus, hvor den understøtter det brede faglige formål. Selvom aktiviteten måske ikke skal gentages i sin oprindelig form, vil den kunne blive udgangspunkt for nye tiltag, der bygger videre på erfaringerne.