Strategier for engelsk læsefærdighed på første semester i Statskundskab
Målgruppe
Projektet rettede sig mod førstesemesterstuderende på Statskundskab.
Formål
Uddannelsen i Statskundskab har bygget introduktionen til politisk tænkning i kurset Politisk teori og idéhistorie op om en internationalt anerkendt lærebog, som er skrevet på engelsk. Teksten viste sig at udgøre en sproglig barriere for mange studerende, hvilket blandt andet kom frem som kritiske bemærkninger i de skriftlige evalueringer af kurset. Da man på uddannelsen er af den holdning, at lærebogen er den fagligt rigtige at bruge, ønskede man at fastholde den. Den naturlige imødekommelse af de studerendes kritik var derfor:
- at give dem støtte til at håndtere fagligt svære tekster på engelsk.
Ud over at give hjælp til den givne lærebog, hjalp projektet også de studerende med at forberede dem på den store mængde engelsksprogede tekster, de ville møde senere i studiet.
Sprogaktiviteter
- Projektet blev indledt med en introduktionsforelæsning til sprog- og læseaktiviteterne for alle studerende på Statskundskab, så de studerende fra start var bevidste om, at der ville blive taget hånd om dette forhold.
- Projektets tilknyttede sprogkonsulent observerede udvalgte timer, hvor sprogaktiviteterne var blevet integreret i undervisningen med henblik på tilpasning af aktiviteterne.
- Efter andet gennemløb blev en endelig pakke af aktiviteter udviklet, som uddannelsen fremover kan benytte på egen hånd.
Evaluering
- Projektets sprogaktiviteter blev gennemført som planlagt, dog blev fokus ændret fra én tekst til flere, men projektet vurderes til at leve op til målsætningen.
- De studerende, som har evalueret kurset, har generelt været meget positive. Mange mener at have fået redskaber til bedre at kunne overskue og læse tekster på akademisk engelsk. De studerende værdsatte specifikt de konkrete råd, de modtog, om hvordan de bedst kunne angribe deres læseopgaver mest effektivt.
- Tilføjelsen af et metakognitivt bevidsthedsværktøj (MARSI) giver et værktøj, som de studerende kan benytte til at udvikle sig gennem hele deres studie.
Deltagere
- Lektor Lars Tønder, Institut for Statskundskab, lt@ifs.ku.dk
- Lektor Anders Berg-Sørensen, Institut for Statskundskab, abs@ifs.ku.dk
- Joyce Kling Soren, akademisk sprogkonsulent, CIP, joyce@hum.ku.dk
Antal studerende
- Foråret 2017: ca. 250 studerende
- Efteråret 2017: ca. 250 studerende
Udsagn fra studerende
"Opdelingen af de forskellige kategorier, og hjælpen til at identificere hvad det egentlig er man synes er svært, og deraf at kunne identificerer hvad man kan gøre for at afhjælpe dette."
"Den beroligende del i, at man ikke er alene om at synes det er svært."
" Læsestrategier: at man skal starte med indledning og konklusion samt læse topic-sentences. Har gjort det nemmere for mig at læse præcist og hurtigt”
"Pointen om, at ikke al materiale skal læses, og at enhver har sin egen læsemetode."