Writing in English - Macroeconomics
Målgruppe
Projektet rettede sig mod studerende på bacheloruddannelsen i Økonomi.
Formål
Projektet havde til sigte at give uddannelsens bachelorstuderende et højere sprogligt niveau inden for deres økonomifaglighed og sætte dem i stand til at formulere sig skriftlig på engelsk om faglige spørgsmål. Projektet blev gennemført i to faser i henholdsvis 2014 og 2015 med løbende dialog med Økonomisk Institut om det bedste indsatspunkt for en sproglig indsats rettet mod de studerendes skrivefærdigheder på engelsk.
Sprogaktiviteter
I projektets første fase var der fokus på at understøtte de studerendes skriftlige produktion på engelsk i relation til faget Makroøkonomi C via en forelæsning om akademisk skrivning og en feedbackworkshop i løbet af semestret. Da de studerendes evaluering af dette tiltag pegede på, at dette ikke var det mest hensigtsmæssige indsatspunkt for den sproglige intervention, var der i projektets anden fase fokus på at understøtte de studerende på instituttet, som valgte at skrive deres bachelorprojekt på engelsk. Til det formål blev der udviklet en workshopserie bestående af tre elementer:
- Forelæsning om akademisk skrivning med mindre skriveøvelser
- Feedbackworkshop på basis af tekstudkast til BA-projektet
- Workshop med fokus på det mundtlige forsvar af BA-projektet
Evaluering
Der var god tilslutning til workshopserien med fokus på bachelorprojektet blandt de studerende og evalueringerne peger på, at de studerende fik relevant input til at indarbejde et relevant sprogligt fokus i skriveprocessen.
Deltagere
- Katja Dall Svendsen, studiekoordinator, ØI, dall.svendsen@econ.ku.dk
- Susanne Stoltz, studiekoordinator, ØI, stoltz@econ.ku.dk
- Mette Gørtz, studieleder, ØI, studieleder@econ.ku.dk
- Lektor Martin Gonzales, kursusansvarlig, ØI, mge@econ.ku.dk
- Postdoc Sanne Larsen, akademisk sprogkonsulent, CIP, sannela@hum.ku.dk
- Nina Rasmussen, sprogunderviser, CIP, ninaras@hum.ku.dk
Antal studerende
- fase (2014): 70
- fase (2015): 17
Udsagn fra studerende
"Jeg fik rigtig meget ud af gennemgangen af generelle fejl. Derudover var rettelserne i det materiale, jeg sendte, til stor hjælp - specielt fordi jeg blev opmærksom på mine systematiske fejl og kunne dermed undgå dem i den resterende skriveproces. Mit akademiske engelsk har helt klart taget et stort skridt fremad i forbindelse med workshoppen.”