Et online introduktionsforløb i akademisk engelsk for naturvidenskabelige kandidatstuderende
Målgruppe
Nystartede KA-studerende på engelskrogede uddannelser på Institut for Idræt og Ernæring (NEXS).
Formål
For at understøtte de engelsksproget undervisning, har NEXS siden 2010 tilbudt alle kandidatstuderende på dets engelsksprogede uddannelser deltagelse i et introduktionsforløb i akademisk engelsk. Pilotprojektet havde til formål at videreudvikle og omlægge introforløbet ved at omdanne de tidligere anvendte sprogtests til elektronisk selvtestning eller -evaluering. En indledende forelæsning og opfølgende workshop skulle ligeledes om muligt omdannes til videomateriale og online øvelser.
Sprogaktiviteter
- I løbet af projektet blev der udviklet en online værktøjskasse TOEMI (Toolbox for English-Medium Instruction), der blev gjort tilgængelig for nyindskrevne kandidatstuderende i forbindelse med instituttets kandidatopstartsforløb.
- TOEMI tog form af en kursusside på Absalon med sprogstøtte i akademisk engelsk rettet mod alle fire færdigheder (læse, skrive, tale, lytte).
Evaluering
- De studerende brugte TOEMI i forskellig grad, men der var generelt stor tilfredshed med indholdet, især videoerne om skrivning og læsning.
- NEXS videreudvikler og udvider fortsat værktøjskassen i samarbejde med CIP og den er tilgængelig for andre undervisere på Absalon.
Deltagere
- Professor MSO Susanne Gjedsted Bügel, studieleder, NEXS, SCIENCE, shb@nexs.ku.dk
- Lars Klingenberg, e-læringskonsulent og fagunderviser, NEXS, SCIENCE, lakl@nexs.ku.dk
- Postdoc Sanne Larsen, akademisk sprogkonsulent, CIP, sannela@hum.ku.dk
- Sophie Swerts Knudsen, sprogunderviser og akademisk sprogkonsulent, CIP, swerts@hum.ku.dk
Antal studerende
- Antal nye kandidatstuderende indskrevet på de tre uddannelser i efteråret 2017: 72
- Antal indskrevne studerende i TOEMI: 50
Udsagn fra studerende
"When starting the master’s program, there is a lot of information to get a hold on. This course helps me to structure my reading and writing.”
”I found both the TOEMI, the workshop and the feedback very useful.”
“It was a simple but great feedback. Simple because it was clear so I can remember it and use it.”
”It was very useful to get feedback on scientific writing. It will definitely be useful though the education and further on.”