Sproglig feedback på bachelorprojekter i Fysik og Nanoscience

Målgruppe

Projektet rettede sig mod studerende, der skrev bachelorprojekt på engelsk i fysik eller nanoscience.

Formål

Formålet med dette projekt var at igangsætte en systematisk og målrettet indsats ved bachelorprojektet for at øge de studerendes færdigheder inden for skriftligt, akademisk engelsk, og dermed også deres selvstændighed i forhold til arbejdet med projektopgaver på den engelsksprogede kandidatuddannelse.

Sprogaktiviteter

  • Projektet blev indledt med en introduktionsforelæsning med titlen ’Academic Writing’ med det formål at bevidstgøre de studerende om sprogets rolle i en skriftlig fremstilling på engelsk og samtidig give en orientering om de centrale værkstøjer og hjælpemidler til at arbejde skriftligt på engelsk.
  • Forelæsningen blev fulgt op med en workshop, der gav de studerende feedback på deres forud indsendte bachelorprojekter.
  • Projektets andet gennemløb fik tilføjet et fokus på akademisk skriftlighed på dansk.

Evaluering

  • Projektets sprogaktiviteter blev i første gennemløb gennemført som planlagt, og vurderes i princippet at leve op til målsætningen. Der var dog kun ringe deltagelse i feedbackworkshoppen på grund af dens placering i kalenderen. Det er således forelæsningen alene, der bærer dette projekt frem til succes.
  • Både fagunderviserne og de studerende fra fysik og nanoscience tilkendegiver, at de er blevet præsenteret for nyttige teknikker, der kan hjælpe de studerende med udfordringen ved at skrive akademisk engelsk.