SPOT-arrangementer i akademisk engelsk
Målgruppe
Studerende på SCIENCE.
Formål
Formålet med pilotprojektet var at adressere engelsksproglige og interkulturelle udfordringer, som SCIENCE studerende oplever i overgangen fra primært dansksprogede bachelorstudier til engelsksprogede kandidatstudier.
Den studie- og karriereunderstøttende enhed SCIENCE Uddannelse havde konstateret en stigende tilkendegivelse af disse udfordringer i deres løbende afdækning og evaluering blandt de studerende, og ønskede at udvide deres udbud af de såkaldte SPOT arrangementer til at rumme denne dimension. Med udgangspunkt i en række mulige behov og tiltag identificeret i ansøgningsfasen, skulle projektet udvikle, afprøve og videre tilpasse en todages workshop rettet mod kandidatstudiestart samt en række andre forskellige SPOT arrangementer i akademisk engelsk, der på sigt kunne integreres i SCIENCE Uddannelses faste udbud af studieunderstøttende tilbud.
Sprogaktiviteter
Der blev i alt udviklet tre workshops:
- Improve your academic English/Studying in English: Workshoppen bestod af en generel introduktion og tre workshops med fokus på hhv. skrivefærdigheder, læsestrategier og mundtlig sprogfærdighed på engelsk i en akademisk kontekst.
- Prepared for oral exams: En tre-timers workshop med fokus på mundtlig præsentationsteknik på engelsk til eksamensformål.
- Ease the thesis writing process: En to-timers skriveworkshop rettet mod SCIENCE studerende midt i specialeskrivningsprocessen.
Der blev yderligere produceret to korte videospots med gode råd til læsning og mundtlig præsentation på engelsk.
Evaluering
I evalueringerne på tværs af de udviklede tiltag tilkendegav de studerende, at de havde fået relevant viden og nyttige redskaber, som de kunne arbejde videre med i forhold til de konkrete krav til de forskellige færdigheder, som de stilles over for på deres uddannelser. I den forbindelse er det også værd at bemærke, at mange studerende angav, at de udbudte workshops adresserede et behov for sprogstøtte, som kun delvis har kunnet dækkes i uddannelserne.
Deltagere
- Postdoc Sanne Larsen, akademisk sprogkonsulent, CIP, sannela@hum.ku.dk
- Anine Skjøt Møller, studie- og karrierevejleder, SCIENCE, skjoet.moeller@science.ku.dk
- Sophie Swerts Knudsen, akademisk sprogkonsulent, CIP, swerts@hum.ku.dk
- Nina Rasmussen, akademisk sprogkonsulent, CIP, ninaras@hum.ku.dk
Antal studerende
- 278 studerende
Udsagn fra studerende
" Jeg synes det var godt at få et overblik over de vigtigste præsentationsteknikker, for nu har jeg mulighed for at søge yderligere viden om de dele jeg føler er de største udfordringer. Alle bør lære basisteknikker for en god præsentation, da jeg oplever en del gennem mit studie, der har været meget usikre, når de skulle præsentere (inkl. mig selv engang i mellem)” (Deltager i Studying in English: Oral presentation)
”The workshop gave me some general tools I can use in many different situations. The links on the slides give me the opportunity to learn more by myself later.” (Deltager i Studying in English: Academic writing)
“Jeg følte, vi blev taget alvorligt og fik mange gode værktøjer til at arbejde videre med. Faktisk var kurset så godt, at jeg ville ønske det var en del af kurser a la "videnskabsteori", hvor der er meget fokus på indhold men ikke så meget fokus på sprog - selvom man kan bygge en stærkere opgave, hvis man kommunikerer præcist og utvetydigt og det kræver jo unægteligt gode engelskkundskaber og et akademisk ordforråd.” (Deltager i Ease the Thesis Writing Process)