Akademisk engelsk ved Animal Science

Målgruppe

Projektet rettede sig mod studerende på den engelsksprogede KA-uddannelse Animal Science.

Formål

Projektet havde til formål at udvikle integrerede aktiviteter, der kunne understøtte både mundtligt og skriftligt engelsk på uddannelsen. Der skulle både gøres en indsats i tilknytning til et obligatorisk kursus omtrent midt i uddannelsen samt en indsats på det afsluttende speciale.

Sprogaktiviteter

I projektets tre gennemløb (2015-2017), blev der udviklet fire aktiviteter i tæt samarbejde med undervisere på uddannelsen:

  • Forelæsning om akademisk skrivning –  Det obligatoriske kursus tilførtes en introduktionsforelæsning om akademisk skrivning, hvor de studerende fik redskaber til at håndtere fagkursets obligatoriske skriftlige opgave på engelsk (en rapport). Forelæsningen fokuserede på processkrivning og strategier til at håndtere skrivning i grupper, samt struktur og akademisk sprog.
  • Skriveworkshop – Aktiviteterne på fagkurset blev også udvidet med en fælles workshop afholdt af fagunderviserne og sprogkonsulenterne, hvor de studerende fik samlet feedback på indhold, struktur og sprog på et udkast af deres projektrapport.
  • Øvelsesseminar / Forelæsning om præsentationsteknik – Fagkursets mundtlige aktiviteter blev understøttet af et øvelsesseminar med fokus på præsentation af rapporten til den mundtlige eksamen (1. gennemløb) og en forelæsning om præsentationsteknik rettet mod de studerendes faglige præsentationer i løbet af kurset (2. og 3. gennemløb).    
  • Specialeworkshop – I projektets 2. og 3. gennemløb fik specialeskrivere på uddannelsen også mulighed for at deltage i en specialeworkshop med fokus på IMRaD-struktur, afsnitsinddeling og opbygning, akademisk stil, ordforråd samt revideringsstrategier. Indholdet blev tilrettelagt på basis af en behovsafdækning blandt specialeskrivere og -vejledere på instituttet.

Evaluering

  • Der er tale om et meget vellykket pilotprojekt med god gennemslagskraft blandt de studerende og med meget positiv respons fra studerende, fagundervisere og sprogundervisere.
  • De studerende angiver, at de sætter stor pris på at have fået eksplicit undervisning i og konkrete redskaber til at skrive og fremlægge på engelsk i akademiske sammenhænge. De peger samtidigt på, at de gerne så muligheden for at få sprogstøtte tidligere på uddannelsen.