Akademisk engelsk ved Animal Science
Målgruppe
Projektet rettede sig mod studerende på den engelsksprogede KA-uddannelse Animal Science.
Formål
Projektet havde til formål at udvikle integrerede aktiviteter, der kunne understøtte både mundtligt og skriftligt engelsk på uddannelsen. Der skulle både gøres en indsats i tilknytning til et obligatorisk kursus omtrent midt i uddannelsen samt en indsats på det afsluttende speciale.
Sprogaktiviteter
I projektets tre gennemløb (2015-2017), blev der udviklet fire aktiviteter i tæt samarbejde med undervisere på uddannelsen:
- Forelæsning om akademisk skrivning – Det obligatoriske kursus tilførtes en introduktionsforelæsning om akademisk skrivning, hvor de studerende fik redskaber til at håndtere fagkursets obligatoriske skriftlige opgave på engelsk (en rapport). Forelæsningen fokuserede på processkrivning og strategier til at håndtere skrivning i grupper, samt struktur og akademisk sprog.
- Skriveworkshop – Aktiviteterne på fagkurset blev også udvidet med en fælles workshop afholdt af fagunderviserne og sprogkonsulenterne, hvor de studerende fik samlet feedback på indhold, struktur og sprog på et udkast af deres projektrapport.
- Øvelsesseminar / Forelæsning om præsentationsteknik – Fagkursets mundtlige aktiviteter blev understøttet af et øvelsesseminar med fokus på præsentation af rapporten til den mundtlige eksamen (1. gennemløb) og en forelæsning om præsentationsteknik rettet mod de studerendes faglige præsentationer i løbet af kurset (2. og 3. gennemløb).
- Specialeworkshop – I projektets 2. og 3. gennemløb fik specialeskrivere på uddannelsen også mulighed for at deltage i en specialeworkshop med fokus på IMRaD-struktur, afsnitsinddeling og opbygning, akademisk stil, ordforråd samt revideringsstrategier. Indholdet blev tilrettelagt på basis af en behovsafdækning blandt specialeskrivere og -vejledere på instituttet.
Evaluering
- Der er tale om et meget vellykket pilotprojekt med god gennemslagskraft blandt de studerende og med meget positiv respons fra studerende, fagundervisere og sprogundervisere.
- De studerende angiver, at de sætter stor pris på at have fået eksplicit undervisning i og konkrete redskaber til at skrive og fremlægge på engelsk i akademiske sammenhænge. De peger samtidigt på, at de gerne så muligheden for at få sprogstøtte tidligere på uddannelsen.
Deltagere
- Professor Anders Ringgaard Kristensen, fagunderviser, SUND, ark@sund.ku.dk
- Lektor Hanne Helene Hansen, fagunderviser, SUND, hhh@sund.ku.dk
- Postdoc Sanne Larsen, supplerende sprogunderviser, CIP, sannela@hum.ku.dk
- Sophie Swerts Knudsen, sprogunderviser og akademisk sprogkonsulent, CIP, swerts@hum.ku.dk
Antal studerende
Forløbet 2015:
- Forelæsning om akademisk skrivning: 26 studerende
- Skriveworkshop: 27 studerende
- Mundtlig øvelsesseminar: 8 studerende
Forløbet 2016:
- Forelæsning om akademisk skrivning: 31 studerende
- Forelæsning om præsentationsteknik: 10 studerende
- Skriveworkshop: 31 studerende
- Specialeworkshop: 11 studerende
Forløbet 2017:
- Forelæsning om akademisk skrivning: 32 studerende
- Forelæsning om præsentationsteknik (forelæsning): 28 studerende
- Skriveworkshop: 40 studerende
- Specialeworkshop: 32 studerende
Udsagn fra studerende
"It is struggle every time that we are writing in groups that people write very differently. It is great to get this kind of feedback from you, so we are not stuck with that issue ourselves.”
“I found out that I have improved my written language, even though there is still room for improvement.”
“It is very nice to get an explanation of some of the mistakes that you make, so you consider them the next time you write a report.”
”It gives a really nice basis for writing reports and more importantly how to improve them.”