Stærkere akademisk dansk på it og sundhed
Målgruppe
Projektet rettede sig mod studerende indskrevet på uddannelsen it og sundhed.
Formål
Projektet bestod af to gennemløb. Det første gennemløb havde som overordnet formål:
- at gøre de studerende mere bevidste om det sproglige aspekt af deres studium, dvs. vigtigheden af klar og præcis akademisk sprogbrug.
Det andet gennemløb satte fokus på:
- at synliggøre den formidlingsfunktion færdigheden i skriftligt dansk har i et eksisterende fagkursus på grunduddannelsesniveau (Epidemiologiske metoder).
Tiltagets øgede skriftlige arbejde skal være med til gøre de studerende mere bevidste om det sproglige aspekt af deres studium, dvs. vigtigheden af klar skriftlig formidling, dermed styrkes de studerende både i forhold til eksamenspræstation og studiefremdrift.
Sprogaktiviteter
Det første gennemløb indeholdt:
- 3-timers holdundervisning i akademisk dansk inklusiv mindre gruppeopgaver.
- Mulighed for at aflevere en enkelt skriftlig opgave, som ikke var forankret i fagkursets pensum.
- Mulighed for at deltage i en skriveworkshop, hvor de studerende kunne arbejde med deres skriftlige besvarelser med vejledning og feedback fra både fag- og sprogunderviser. Her skulle de studerende også give hinanden feedback.
- På baggrund af analysen af de studerendes skriftlige opgaver, blev en skriveguide udviklet, som er blevet gjort tilgængelig for de studerende.
Det andet gennemløb bestod af fire hovedelementer:
- I et forelæsningsindslag blev det sproglige tiltag italesat som en integreret del af kurset, og klar og præcis skriftlig formidling blev fremhævet som en vigtig del af faget.
- Indledningsvis fik de studerende en skræddersyet guide til opgaveskrivning stillet til rådighed.
- De studerende fik stillet to skiftlige opgaver, som de af fagunderviseren blev stærkt opfordret til at løse og aflevere med henblik på at øve sig i at besvare en skriftlig prøve.
- Begge afleveringer blev fulgt op med en feedbacksession, hvor de studerende både modtog fælles og individuel feedback på deres besvarelser og deltog i gruppeøvelser, hvis hensigt var at give dem mulighed for at øve sig i at give hinanden konstruktiv feedback.
Evaluering
- Projektets første gennemløb blev evalueret. og der blev indarbejdet en række tilpasninger i andet gennemløb
- Projektets andet gennemløb vurderes at leve op fuldt til målsætningen.
- Evalueringsmaterialerne vidner om et velfungerende samarbejde mellem projektets kontaktperson, tovholderen/sprog-underviseren og fagunderviseren. Materialerne tilkendegiver også en positiv udvikling i projektets appel over for de studerende.
Deltagere
- Lektor Lars Kayser, SUND, lk@sund.ku.dk
- Katja Årosin Laursen, sprogunderviser og videnskabelig assistent, CIP, aarosin@hum.ku.dk
- Lektor Mads Kamper-Jørgensen, fagunderviser, SUND, maka@sund.ku.dk
Antal studerende
- første gennemløb: 52 studerende på det faglige kursus, 35-40 af disse deltog i projektets indledende holdundervisning og 12 mødte op til skriveworkshoppen, mens 6 endte med at benytte sig af det frivillige opgaveafleveringstilbud.
- andet gennemløb: 48 studerende
Udsagn fra studerende
” Men læg det anderledes eller gør det som obligatorisk aflevering” (1. gennemløb)
"Jeg har fået meget ud af tiltaget Styrket skriftlighed. Jeg har lært hvordan jeg skal formulere mig præcist, og hvordan jeg skal besvare de enkelte opgaver, som jeg har afleveret. Alt ved styrket skriftlighed kan jeg bruge til besvarelse af eksamens opgaverne.” (2. gennemløb)
”Det er rart at have afleveret noget skriftligt og fået feedback, når det er en skriftlig eksamen man skal op til. Man får øvet sin måde at formulere sig på” (2. gennemløb)
Udvalgte materialer
Slides fra den indledende holdundervisning (1. gennemløb)
Følger senere