Kinesisk sprog i tilknytning til kinesisk sygdomsopfattelse (it og sundhed)
Målgruppe
Projektet rettede sig mod studerende på kandidatuddannelsen It og Sundhed.
Formål
Projektets formål var:
- at skabe og afprøve et nyt kursus, der i modsætning til traditionelle faglige kurser eksplicit sigter efter, at de studerende erhverver sig faglig viden samtidig med at de tilegner sig fremmedsproglige og kulturelle kompetencer.
Kursets sprogkulturelle satsning hviler på en antagelse om, at kendskab til det kinesiske sprog og kultur vil give de studerende dybere indsigt i kursets faglige indhold, som er sundhed- og sygdomsopfattelse i Kina. Hensigten var, at de studerende skulle stifte bekendtskab med faglige relevante dvs. sundhedsvidenskabelige begreber på kinesisk.
Sprogaktiviteter
Projektet har lanceret et helt nyt kursus, derfor omfatter denne projektbeskrivelse både den faglige side af det afviklede kursus samt dets sprogkulturelle side. Den faglige side bestod af forelæsning og holdundervisning i sundhed- og sygdomsopfattelse i Kina. Stofmæssigt blev dette indhold hovedsageligt båret af engelske faglige tekster.
Den sproglige del af kurset bød også på både forelæsning og holdundervisning.
- Sprogdelen gav de studerende kendskab til et begrænset udvalg af grundlæggende kinesiske ord.
- Læring af ordforråd indgik direkte i kursets målsætning, således at de studerende ved den afsluttende eksamen bl.a. skulle kunne genkende og anvende et begrænset antal kinesiske ord i korte simple sætninger.
Evaluering
Det viste sig nødvendigt at afpasse tiltagets sproglige fokus: Det havde været ønsket, at de studerendes arbejde med det kinesiske sprog skulle være fagligt relevant; men det blev hurtigt urealistisk, fordi det kinesiske begrebssprog inden for sundheds- og sygdomsopfattelse lå alt for langt fra de studerendes fremmedsproglige forudsætninger. Som følge heraf måtte underviseren i stedet arbejde med et begrænset udvalg af grundlæggende kinesiske ord. Det lykkedes dog at give de studerende et basalt kendskab til kinesisk, så de med større tillid vil kunne nærme sig Kina og kinesisk kultur som studieobjekt.
Uddannelsen har været så tilfreds med forløbet, at det er blevet udbudt løbende som valgfagstilbud.
Deltagere
- Lektor Lars Kayser, studieleder, SUND, lk@sund.ku.dk
- Karsten Schou, specialkonsulent, CIP, kschou@hum.ku.dk
- Lektor Mikkel Bunkenborg, fag- og sprogunderviser, TORS, msn5122@hum.ku.dk
Antal studerende
- 11 studerende.
Udsagn fra studerende
"Sprog delen var rigtig god. // Fungerede ydermere super godt med at vi skulle formulere egne sætninger.” [på kinesisk].