Kom godt i gang med den første sundhedsvidenskabelige artikel
Målgruppe
Projektet rettede sig mod ph.d.-studerende med medicinsk baggrund på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.
Formål
Pilotprojektet havde to hovedformål:
- At undersøge om sundhedsvidenskabelige ph.d.-studerende med en medicinsk baggrund oplevede barrierer i forhold til at skrive den første videnskabelige artikel på engelsk
- At undersøge om et skræddersyet kursus kunne hjælpe de studerende med at overkomme eventuelle barrierer
Sprogaktiviteter
- Projektets pilotkursus blev udviklet på baggrund af en grundig behovsafdækning blandt målgruppen via individuelle interviews og et fokusgruppeinterview.
- Kurset strakte sig over tre dage med hver sit hovedtema (funktion & formål, indhold & struktur, formulering) og tog udgangspunkt i deltagernes igangværende artikelproduktion.
Evaluering
Projektet har til fulde levet op til sine målsætninger:
- Der foreligger et velevalueret oplæg til et ph.d.-kursus specifikt rettet mod de barrierer som sundhedsvidenskabelige ph.d.-studerende med en medicinsk baggrund oplever med at skrive deres første sundhedsvidenskabelige artikel på engelsk. Oplægget inkluderer læringsmål, kursusbeskrivelse, kursusprogram samt undervisningsmaterialer, som kan indgå direkte i en videreførelse af kurset.
- Projektets grundige metode til evidensbasering i både udviklings- og evalueringsfasen er ligeledes af værdi for behovsafdækning og kursusudvikling på ph.d.-området.
Deltagere
- Rie Raffing, projektstyrer, souschef på Clinical Health Promotion Centre/WHO Collaborating Centre, raffing@regionh.dk
- Sanne Larsen, projekttovholder og underviser, CIP, sannela@hum.ku.dk
- Thor Bern Jensen, underviser, Clinical Health Promotion Centre/WHO Collaborating Centre, bern.jensen@regionh.dk
- Jeff Kirke Svane, udvikling, Clinical Health Promotion Centre/WHO Collaborating Centre, kirk.svane@regionh.dk
- Vibeke Petersen, sparring i udvikling, ph.d.-administrator, SUND, petersen@sund.ku.dk
- Hanne Tønnesen, underviser, centerchef på Clinical Health Promotion Centre/WHO Collaborating Centre, tonnesen@regionh.dk
Antal studerende
- 17 ph.d.-studerende
Udsagn fra deltagere
Deltagere på ph.d.-kurset
”Overordnet et supergodt og brugbart kursus!”
”Jeg har været rigtig glad for kurset. Kan virkelig lide at det var "hands on" hvor man fik tid til at spørge "eksperterne" om feedback til sit manuskript.”
Undervisere på ph.d.-kurset
”Fornøjelse at være med” … ”Jeg støtter fuldt idéen om at etablere et evidensbaseret kursus. Det medicinske speciale bygger på evidens og forskningstræning er nødvendig for at bibeholde dette. Derfor bør kurser i forskningstræning selvfølgelig også være evidensbaserede – nøjagtigt lige som vores patientbehandling.”
Udvalgte materialer
Følger senere