Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering (LiSE)
Projektet ”Læreres literacitet i sprogtestning og evaluering” har skabt rammer for et nationalt lærerkompetenceløft og en fremtidssikring af uddannelsen af sproglærere i Danmark. Projektet har sat fokus på at videreudvikle sproglærernes kompetencer og styrke deres viden, praksis og selvtillid i forhold til sprogevaluering. Samtidig er sproglærerne blevet bekendt med CEFR som evalueringsramme.
Flere lærerudviklingsprojekter i Europa har vist, at sproglærerne mangler både viden om evalueringsmetoder og relevante kompetencer til at udforme evalueringsmaterialer samt at udføre testningsprocedurer i praksis, og netop dette har projektet forsøgt at belyse.
Projektet har udviklet fire online-moduler, der er baseret på den nyeste faglige praksis i sprogtestning og vurdering. De fire moduler kan tilgås her fra hjemmesiden, sådan at indholdet fra projektet kan fastholdes og implementeres i sproglærernes fremtidige praksis.
Læs mere om projektet i introduktionen, eller gennemse det omfattende vejledningsmateriale for at få bedre indsigt i og idéer til din egen praksis som underviser.
Projektperiode: 2020- 2022
Projektet er ledet af lektor Slobodanka Dimova fra CIP.
Elsebeth Bechmann, Derdiedas.dk
Danielle Eychenne, Københavns Professionshøjskole
Vivien Lee Jensen, Københavns Professionshøjskole
Dea Jespersen, Københavns Universitet/Københavns Professionshøjskole
Joyce Kling, Københavns Universitet
Cathrine Watson, Københavns Professionshøjskole
Projektet blev støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF).
Københavns Universitet
Københavns Professionshøjskole
Derdiedas
Egedal Gymnasium og HF
Fællesskolen Favrdal-Fjelstrup
Holstebro Gymnasium og HF
Rosengårdskolen
Roskilde Handelsskole
Skt. Petri skole
Stenhus Kostskole
Svendborg Gymnasium
Vedbæk skole