Bekæmpelse af madspild - samspil mellem værdier, valg og vaner
Projektet er et samarbejde mellem forskere fra det Humanistiske Fakultet, det Juridiske Fakultet og Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet samt fire centrale aktører på madspildsområdet: Forbrugerrådet Tænk, FødevareBanken, Stop Spild Lokalt og Salling Group. Ved hjælp af tværfaglig forskning og tæt samarbejde mellem forskere og praksispartnere skal projektet bidrage til forståelsen af madspild som et komplekst samfundsmæssigt problem og udvikle nye tiltag til bekæmpelse af madspild.
I dette projekt kombinerer vi humanistisk, økonomisk og juridisk teori og metode, samt indsigt fra praksisområdet, for at undersøge hvilke barrierer og muligheder der findes ift. at undgå madspild, samt levere konkrete bud på hvordan madspild kan bekæmpes. Helt specifikt ser vi på samspillet mellem værdier, valg og vaner på et individuelt og et strukturelt plan i de dele af værdikæden, som vedrører interaktionen mellem detailhandel og forbrugere. Sproglige analyser af interview-baseret data danner grundlag for indsigt i individuelle forbrugerperspektiver og -værdier, mens statistisk data og samtaler med nøglepersoner i detailhandlen vil danne grundlag for de økonomiske og juridiske analyser af strukturelle barrierer og muligheder. Tilsammen giver disse analyser et nuanceret og samtidig bredt indblik i madspildsproblematikken og skaber viden, der er funderet på og for praksis. Resultater af projektets analyser bliver løbende omsat til konkrete tiltag, som kan bidrage til at reducere madspild og udbrede viden om hvordan det kan bekæmpes. Projektet er inddelt i tre hovedspørgsmål:
- Hvilke værdier, valg og vaner beskriver forbrugere ift. at reducere madspild? Hvad fortæller disse beskrivelser os om motivation og barrierer for forskellige forbrugertyper?
- Hvad er de vigtigste økonomiske og juridiske strukturelle udfordringer for virksomheder ift. at mindske madspild?
- Hvordan kan disse analyser af individuelle og strukturelle barrierer og muligheder bidrage til reduktion af madspild? Hvad fortæller analyserne os om hvorfor mest madspild opstår i leddet mellem butik og forbruger?
Indtil videre har projektet resulteret i produktionen af flere nye ressourcer i kampen mod madspild:
En landsdækkende spørgeskemaundersøgelse har resulteret i en rapport om forbrugernes motivationer og holdninger ift. at mindske madspild. Rapporten kan læses her.
Rapporten lanceres ifm. et arrangement afholdt i Universitetsbiblioteket i Fiolstræde den 27. september 2024.
Spørgeskemaundersøgelsen har ligeledes affødt et notat omhandlende prisens indvirken på forbrugerens villighed til at købe varer tæt på sidste holdbarhedsdato. Notatet kan læses her.
Resultater fra projektet er desuden blevet præsenteret på en konference i Houston i USA. Læs den poster, projektet medbragte her.
Der tilføjes løbende nye aktiviteter og publikationer til listen.
Projektet består af tre delprojekter, som alle tilgår madspildsproblematikken fra forskellige vinkler. Læs mere om delprojekterne herunder.
Der vil løbende blive tilføjet mere information om delprojekterne.
Den sproglige del
Sprog er centralt ift. hvordan madspild konstrueres og forstås som et socialt fænomen; indsigter der er helt afgørende ift. at kunne bekæmpe madspild. Ved at interviewe forbrugere om madspild får vi indblik i, hvilke barrierer de oplever, men også hvordan de konstruerer deres oplevelser, og hvilke værdier de knytter til madspild. Dette kan give indsigt i afgørende sociale logikker, der kan være med til at reducere madspild, og vil desuden være direkte anvendelig i et praksisperspektiv.
Kontakt: Camilla Falk Rønne Nissen
Den juridiske del
Den juridiske del af projektet undersøger, analyserer og vurderer, hvorvidt de eksisterende moms- og skatteregler kan anses for at give virksomheder, organisationer og forbrugere incitament til at medvirke til at bekæmpe og minimere madspild, eller hvorvidt det modsatte gør sig gældende. Analysen af moms- og skattereglerne fokuserer således på de barrierer eller udfordringer, som ligger indbygget i de eksisterende regelsæt.
Kontakt: Karin Schwerz Revsbeck Rasmussen
Den økonomiske del
For både butikker og forbrugere er økonomi en central del af madspild. Madspild indebærer på den ene side et tab af økonomiske ressourcer samt belastning af miljø og naturressourcer på uudnyttede madvarer, men ligeledes omkostninger og konsekvenser ved bortskaffelsen af dette affald. Imidlertid kan der også være omkostninger forbundet med at reducere omfanget af madspild. Den økonomiske del af projektet undersøger på den baggrund de økonomiske barrierer og muligheder i relation til redistribuering af fødevarer hovedsagelig fra detailhandelen.
Kontakt: Jørgen Dejgård
Støttet af
Bekæmpelse af Madspild - samspil mellem værdier, valg og vaner har modtaget en treårig finansiering fra VELUX FONDEN.
Projekt: Bekæmpelse af madspild - samspil mellem værdier, valg og vaner
Periode: 2022-2025.
Projektet er en del af temaklyngen om madspild i Green Solutions Centre.
Nyheder om projektet
Tidligere events
Deltagere fra praksisfeltet
Organisation | Kontaktperson | ||
---|---|---|---|
Forbrugerrådet TÆNK | Camilla Udsen Marie Dehn Holgersen Maja Effersøe Khan |
||
Stop Spild Lokalt | Rasmus Erichsen | ||
Fødevarebanken | Henrik Olsen | ||
Salling Group | Hanne Stendys |
Deltagere fra Københavns Universitet
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Søg i Navn | Søg i Titel | Søg i Telefon | |
Clara García Bouyssou | Postdoc | +4535328106 | |
Janus Mortensen | Professor | +4535334020 | |
Jørgen Dejgård Jensen | Professor | +4535336859 | |
Kamilla Kraft | Adjunkt | ||
Karin Schwarz Revsbeck Rasmussen | Postdoc | +4535329166 | |
Sofie E Abrahamsen Søndergaard | Projektkoordinator | +4535323131 |