Internationale klasseværelse

Projektet om pædagogiske praksis i det internationale klasseværelse har arbejdet med at beskrive praksis og afdække nogle af de udfordringer, der knytter sig til undervisning i det internationale klasseværelse. Projektet har kastet lys på, hvilke udfordringer og udbytter man møder i det internationale klasseværelse.  

Det overordnede formål med projektet har været at bane vej for et fremtidigt universitetspædagogisk udviklingsarbejde, der tager fat på de udfordringer som universitetsundervisere, der skal formidle deres fagområde i ’det internationale klasseværelse’ på Københavns Universitet, står med. 

En vigtigt del af projektet har været at drøfte det internationale klasseværelse i en bredere kontekst på tværs af KU og i en national og international sammenhæng. 

Leverancer fra projektet

I efteråret 2014 deltog Joyce Kling og Laura Skardhamar med en poster-præsentation ved SRHE (Society for Research into Higher Education) konferencen i Wales med præsentation af projektets observationer og resultater hidtil. Hent poster her.

Projektet har været med til at etablere en Special Interest Groups (SIG) i Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) med fokus på pædagogisk praksis i det internationale klasseværelse. Netværket har deltagelse fra flere danske uddannelsesinstitutioner.

Forår 2015    Udvikling og afprøvning af element til adjunktpædagogikum med fokus på pædagogisk praksis i det internationale klasseværelse.

Efterår 2015     Afvikling af workshop ved uddannelsesdagen på Københavns Universitet med fokus på diversitet i studentergruppen og diskussion af hvordan diversiteten kan være en ressource for undervisning og læring.

Efterår 2015      Udgivelse af Reflections and Teaching Experiences from the International Classroom med narrativer fra det international læringsmiljø på KU fortalt fra undervisernes perspektiv.

Vinter 2016/17 Udgivelse af Reflections and Learning Experiences from the International Classroom med narrativer fra det international læringsmiljø på KU fortalt fra de studerendes perspektiv.

Vinter 2016/17 Workshopserie med Daan Romein fra Leiden Universitet. 1. workshop for pædagogiske konsulenter på tværs af Danmark. 2. workshop åben for alle med interesse med oplæg fra Trine Sand (FA, IUS) og bidragsydere fra Reflections udgivelserne