Akademisk dialogtræning på engelsk

Målgruppe

Projektet rettede sig mod ph.d.-studerende på Københavns Universitet, primært på Det Humanistiske Fakultet.

Formål

Ph.d.-studerende på HUM havde tilkendegivet, at de ofte mødte en barriere inden for mundtligt akademisk engelsk, når skulle diskutere faglige emner på møder og konferencer. Projektets mål var at udvikle et undervisningsforløb og en række øvelser til at hjælpe de ph.d.-studerende over denne barriere.

Sprogaktiviteter

  • Gennem et forløb på 8 undervisningsgange blev de studerende sat i en række situationer, hvor de skulle debattere, præsentere, forsvare, opponere, interviewe m.v.
  • Deltagerne skulle derigennem trænes i evnen til at parafrasere og udtrykke den samme pointe på forskellige måder, så de kan fremstå mere overbevisende.
  • De forskellige kommunikationssituationer, der skulle trænes i forløbet, skulle ud over at udvikle deltagernes ordforråd også øge deres bevidsthed om sproget, så de bedre blev i stand til spontant at forsvare eller kritisere en idé.

Evaluering

  • Projektets sprogaktiviteter blev gennemført som planlagt og vurderes at leve op til målsætningen.
  • Der var generel stor tilfredshed med undervisningen og målene fremsat i undervisningsbeskrivelsen. Ligeledes mener de Ph.d.-studerende i høj grad at have fået værktøjer, som de kan bruge i deres videre arbejde inden for deres forskningsfelt.