Engelsk læsefærdighed for historiestuderende

Målgruppe

Projektet rettede sig mod nystartede bachelorstuderende i Historie og var forankret på Saxo-Instituttet, Det Humanistiske Fakultet.

Formål

Med dette projekt var det ønsket at kombinere to komponenter:

  • At give de studerende støtte til deres arbejde med engelske fagtekster både med hensyn til læsestrategier og sprogfærdighed.
  • At øve notatteknikker som passer overens med de forskellige læsestrategier, som vil blive introduceret. 

På det første semester på historiestudiet undervises de nye studerende i faget ’Introduktion til historievidenskab med studieteknik’. Undervisningen introducerer de studerende til arbejdet med historisk materiale og videnskabelig litteratur, til studieteknik, til skriftlig og mundtlig fremstilling samt til arbejdet med at finde litteratur. Som regel er hele eller store dele af kursuslitteraturen på engelsk og underviserne er blevet opmærksomme på, at de studerende har problemer med at læse, forstå og analysere fagtekster på engelsk. Derfor skulle projektet søge at integrere en sproglig komponent i kurset, så de nødvendige teknikker anvendtes direkte på kursets pensumtekster.

Sprogaktiviteter

Evaluering

  • Projektets sprogaktiviteter blev gennemført som planlagt og vurderes at leve til målsætningen.
  • Både fagunderviserne fra Historie og de studerende tilkendegiver, at de er blevet præsenteret for nyttige teknikker, der kan hjælpe de studerende med udfordringen ved at læse komplekse akademiske tekster på engelsk.
  • Nogle studerende peger på, at man burde have denne introduktion til læsefærdighed allerede i introduktionsforløbet, så man kan anvende teknikkerne lige fra studiets start.