Læsefærdighed i middelalderlatin for historiestuderende

Målgruppe

Projektet rettede sig mod kandidatstuderende ved Historie.

Formål

Projektets formål var at styrke de historiestuderendes latinske sprogkundskaber med et særligt fokus på læsefærdighed.

Der har længe blandt historikere været et ønske om at kunne inddrage dansk middelalderhistorie mere i de områder, som de studerende beskæftiger sig med og skriver specialer om. En nødvendig forudsætning for dette er et vist kendskab til det dokumentariske materiale og til det sprog, det er skrevet på, først og fremmest latin. Selvom dele af det meget store materiale er oversat, er et egentligt nærstudium af krøniker, breve og dokumenter ikke muligt uden et vist kendskab til middelalderligt latin.

Sprogaktiviteter

Projektet bygger videre på et introducerende intensivt forløb i latin, som blev udbudt af SAXO-Instituttet umiddelbart før semesterstart.

Projektets sprogaktiviteter afvikledes som et semesterkursus, der fokuserede det sproglige arbejde på med to udvalgte tekster: Lejrekrøniken og Roskildekrøniken..

Evaluering

  • Projektets sprogaktiviteter blev gennemført som planlagt og vurderes at leve op til målsætningen.
  • Mange studerende beretter om stort udbytte af kurset, men oplever allerede ved slutevalueringen, at deres nyvundne sprogkundskaber hurtigt forsvinder, og der er derfor efterspørgsel efter et eller flere opfølgende kurser.