Udvikling af kurser i læsefærdighed i fransk, italiensk og tysk

Målgruppe

Projektet rettede sig mod alle studerende på Københavns Universitet.

Formål

Projektets overordnede formål var at udvikle undervisningsmateriale samt pædagogiske tilgange til læsefærdighedskurser i fransk, italiensk og tysk med særligt henblik på at etablere læsefærdighed som et fællesfagligt felt sprogene imellem.

Sprogaktiviteter

  • På baggrund af det udviklede materiale udbød Institut for Engelsk, Germansk og Romansk  ECTS-givende kurser i fransk, italiensk og tysk (7,5 ECTS).
  • Kurserne skulle sætte de studerende i gang med læsning af tekster på originalsproget, således at de fremadrettet ville have et grundlag for at kunne læse og arbejde med fagtekster på originalsprogene.
  • Kurserne var designet til at give et basalt kendskab til sprogenes grammatik med fokus på læsestrategier.
  • Undervisning og eksamen tog udgangspunkt i relevante tekster for de enkelte studerende.

Evaluering

  • Projektets sprogaktiviteter vurderes at leve op til målsætningen om at udvikle undervisningsmaterialer og pædagogiske tilgange til undervisning i læsefærdighed på fremmedsprog.
  • Der var i den planlagte konstruktion med kurser som valgfag på 7,5 ECTS kunne ringe tilslutning til kurserne. Der blev imidlertid tilkendegivet megen interesse, og de manglende tilmeldinger skyldes angiveligt blandt andet, at de studerende ikke havde ledige ECTS til formålet, at de ikke havde kendt til tilbuddet så tidligt, at de kunne planlægge med det, at ECTS-vægten ikke ville  kunne passe ind i deres egen studiestruktur eller simpelthen administrative barrierer med forhåndsgodkendelse og meritproblemer.