Læsefærdighedskurser på første år på Litteraturvidenskab

Målgruppe

Projektet rettede sig mod studerende på andet semester af bacheloruddannelsen i Litteraturvidenskab, som savner læsefærdigheder i fransk og tysk.

Formål

Projektets formål var at sætte de studerende i stand til at læse originaltekster på tysk og fransk på et niveau, hvor de er selvhjulpne i deres videre læring af sprogene. Målet er ikke at undervise på begynderniveau, men at hjælpe de studerende, som har haft fransk eller tysk i folkeskolen, men ikke i gymnasiet, eller som ikke føler, de har fået nok ud af sprogundervisningen i gymnasiet.

Sprogaktiviteter

Projektet har udbudt undervisning i 2015-16 og igen i foråret 2017. Forløbet i 2017 var tilpasset efter evalueringerne af første gennemløb og bestod af:

  • to parallelle semesterforløb i henholdsvis fransk og tysk
  • introduktionsseminarer til de to forløb umiddelbart før semesterstart
  • effektiv korrespondance mellem sprogforløbene og obligatoriske kurser på uddannelsen i Litteraturvidenskab
  • opøvelse af læsefærdigheder, læsestrategier og grundlæggende sprogfærdigheder.

Evaluering

  • Projektets sprogaktiviteter blev gennemført efter planen og vurderes at leve op til målsætningen.
  • Evalueringsmaterialerne vidner om en stor tilfredshed med indholdet og formen på de sproglige kurser hos de studerende.
  • Uddannelsen i Litteraturvidenskab har valgt at arbejde videre med sprogaktiviteterne og udvikle dem yderligere.