Spansk sprog til feltarbejde

Målgruppe

Projektet rettede sig mod alle studerende på KU, som planlagde feltarbejde.

Formål

Projektet havde til formål at udvikle et intensivt sprogforløb, der skulle klæde studerende på til at lave feltarbejde i spansktalende lande.

På tværs af KU laver studerende feltarbejde både som en obligatorisk del af deres studier og som valgfrie emner, og de har ofte et behov for at optimere deres sproglige kompetencer inden påbegyndelsen af feltarbejde. Ideen var at samle sådanne individuelle studerende, så der blev tilstrækkelige deltagere til at etablere et kursusforløb.

Sprogaktiviteter

Projektet havde to gennemløb, som begge bestod af tre elementer:

  • Der blev arbejdet ud fra en behovsafdækning af de studerendes egne ønsker ift. sproglige redskaber, de mente at få brug for i deres feltarbejde.
  • Udviklingen af undervisningen tog udgangspunkt i de studerendes sproglige forkundskaber og deres faglige ønsker, som blev suppleret med grammatiske input og praktiske øvelser.
  • Selve undervisningen omfattede korte oplæg om udvalgte sproglige udfordringer med det spanske sprog efterfulgt af interaktive mundtlige øvelser, som havde til formål at give deltagerne mulighed for at øve sig i disse sproglige udfordringer. Undervisningssproget var spansk og dansk med mulighed for at stille spørgsmål på engelsk. Anvendelsen af engelsk skyldtes hensyn til internationale studerende.

Evaluering

  • Både de studerende og underviserne tilkendegiver, at undervisningsforløbet har været hensigtsmæssigt og at det umiddelbare udbytte af undervisningen har været stor.
  • Det har vist sig at være svært at finde et tidspunkt på tværs af uddannelser og institutter, som passer ind i de studerendes programmer, hvilket resulterede i en række sene afmeldinger.