Udvikling af workshops og sprogtests for udrejsende studerende

Projektet rettede sig mod studerende på hele Københavns Universitet.

Formål

Projektets formål var dels at udvikle en sprogtest til vurdering af studerendes sproglige kompetencer, i første omgang med fokus på tysk, fransk og engelsk, og dels at udvikle og gennemføre en række intensive workshops for udrejsende studerende i august 2017..

Sprogaktiviteter

Projektet bestod dels af en intensiv workshopserie og dels af afprøvning af en sprogtest, udviklet af Purdue University, USA. De planlagte workshops for udrejsestuderende blev gennemført i uge 33 (den 16.-19 august) 2017. De bestod af:

• 4 workshops under den fælles titel ”Bliv klar til udlandsophold”
  • en to-timers workshop med titlen ”Sprog til udlandsophold” og
  • tre tre-timers workshop om akademisk skrivning, præsentationsteknik og læsestrategier.

Evaluering

• Projektets sprogaktiviteter blev gennemført efter planen og vurderes at leve op til målsætningen.
  • Sprogtesten blev alene gennemført på engelsk, fremfor i en engelsk, tysk og fransk version. Formålet var at afprøve testens egnethed, før der blev brugt ressourcer på at udvikle den på andre sprog.
  • Serien af workshops blev gennemført med god tilslutning fra de studerende, der også gav aktiviteterne gode evalueringer.
  • Projektet har givet CIP konkrete erfaringer, som vil blive brugt til at videreudvikle både workshops og sprogtest.