Optimering af engelsk som læringssprog i kurset International Public Administration
Målgruppe
Projektet rettede sig mod BA-studerende på tredje semester på Statskundskab samt deres holdundervisere.
Formål
Projektet havde til formål at udvikle og afprøve undervisningsmateriale og -metoder, der kunne optimere udbyttet af engelsk som læringssprog på bacheloruddannelsen.
Sprogaktiviteter
- En fokusgruppe blev udført for at finpudse de studerendes specifikke behov og give første input til forelæseren om læring på engelsk. Fokusgruppedeltagerne fik en mini skriveworkshop og feedback på deres skriftlige opgaver.
- Der blev afholdt en workshop for undervisere på kurset International public administration med fokus på undervisning og læring på engelsk samt udfordringerne ved kritisk læsning på fremmedsprog.
- Projektet blev indledt med en introduktionsforelæsning til læse- og skriveaktiviteterne for alle studerende på kurset, så de studerende fra start var bevidste om, at der ville blive taget hånd om dette forhold.
- Projektets tilknyttede sprogkonsulent observerede udvalgte timer, hvor sprogaktiviteterne var blevet integreret i undervisningen med henblik på tilpasning af aktiviteterne.
Evaluering
- De studerende, som har evalueret kurset, har generelt været meget positive. Mange mener at have fået redskaber til bedre at kunne overskue og læse tekster på akademisk engelsk og skrive deres opgaver. De studerende værdsatte specifikt de konkrete råd, de modtog, om hvordan de bedst kunne angribe deres læseopgaver mest effektivt.
- Tilføjelsen af et metakognitivt bevidsthedsværktøj (MARSI) giver et værktøj, som de studerende kan benytte til at udvikle sig gennem hele deres studie.
Deltagere
- Professor Ian Manners, Institut for Statskundskab, ima@ifs.ku.dk
- Joyce Kling Soren, akademisk sprogkonsulent, CIP, joyce@hum.ku.dk
Antal studerende
- foråret 2017: ca. 250 studerende