Integration af støtte til skriftligt akademisk engelsk på Sociologi
Målgruppe
Projektet rettede sig mod studerende på kandidatuddannelsen i Sociologi på 1. semester.
Formål
Projektet havde fokus på skriftlig akademisk engelsk i tilknytning til tre fagpakkefag på uddannelsen, der undervises og eksamineres på engelsk. Formålet var et udvikle integrerede elementer, der kunne støtte de studerendes skrivning i relation til fagets eksamensform (portefølje med mundtlig eksamen).
Sprogaktiviteter
Projektet blev afviklet i to gennemløb (2016 og 2017). Der blev afholdt en fælles indledende forelæsning om akademisk for studerende på de tre fagpakkefag. Forelæsningen havde fokus på skriveproces, struktur, tekstsammenhæng, akademisk stil samt hyppige sproglige fejl. Der blev arbejdet med disse fokusområder gennem mindre skriveøvelser. De studerende fik ligeledes mulighed for at indsende udkast til en delopgave, der skulle indgå i deres portfolie og få elektronisk feedback fra sprogkonsulenten. Endelig fik de studerende mulighed for at deltage i en feedbackworkshop, der indeholdt en skræddersyet gennemgang af fælles sproglige problemstillinger for de studerende, og gav mulighed for at arbejde videre med teksterne og få individuel opfølgning på den elektroniske feedback.
Evaluering
I evalueringerne udtrykker de studerende generelt stor tilfredshed med indholdet af den indledende forelæsning og et stort udbytte af særligt den elektroniske feedback.
Deltagere
- Charlotte Baarts, kursusansvarlig for de obligatoriske fagpakkefag og studieleder på Sociologisk Institut, cba@hum.ku.dk
- Lektor Jakob Johan Demant, fagunderviser, Sociologisk Institut, jd@soc.ku.dk
- Postdoc Maria Duclos Lindstrøm (2. gennemløb), fagunderviser, Sociologisk Institut, mdl@soc.ku.dk
- Postdoc Sanne Larsen, akademisk sprogkonsulent, CIP, sannela@hum.ku.dk
- Nina Rasmussen, sprogunderviser og akademisk sprogkonsulent, CIP, ninaras@hum.ku.dk
Antal studerende
2. gennemløb: 109 studerende
Udsagn fra studerende
“This support in academic writing has been very useful. I have learned so much from the feedback that I received. Also from the lectures and the small exercises we did.”
”Jeg synes der bør være et writing-support-kursus allerede på bachelordelen."
“I was very surprised in a positive way that the [feedback] comments expressed a thoroughness. She had taken our abstracts seriously, and the comments were written in a way that was useful to our further work (focus on process and our learning). A very good experience.”