Integration af støtte til skriftligt akademisk engelsk på Sociologi

Målgruppe

Projektet rettede sig mod studerende på kandidatuddannelsen i Sociologi på 1. semester.

Formål

Projektet havde fokus på skriftlig akademisk engelsk i tilknytning til tre fagpakkefag på uddannelsen, der undervises og eksamineres på engelsk. Formålet var et udvikle integrerede elementer, der kunne støtte de studerendes skrivning i relation til fagets eksamensform (portefølje med mundtlig eksamen).

Sprogaktiviteter

Projektet blev afviklet i to gennemløb (2016 og 2017). Der blev afholdt en fælles indledende forelæsning om akademisk for studerende på de tre fagpakkefag. Forelæsningen havde fokus på skriveproces, struktur, tekstsammenhæng, akademisk stil samt hyppige sproglige fejl. Der blev arbejdet med disse fokusområder gennem mindre skriveøvelser. De studerende fik ligeledes mulighed for at indsende udkast til en delopgave, der skulle indgå i deres portfolie og få elektronisk feedback fra sprogkonsulenten. Endelig fik de studerende mulighed for at deltage i en feedbackworkshop, der indeholdt en skræddersyet gennemgang af fælles sproglige problemstillinger for de studerende, og gav mulighed for at arbejde videre med teksterne og få individuel opfølgning på den elektroniske feedback.

Evaluering

I evalueringerne udtrykker de studerende generelt stor tilfredshed med indholdet af den indledende forelæsning og et stort udbytte af særligt den elektroniske feedback.