Integration of Academic English Skills in MSc Programmes

Målgruppe

Studerende på engelsksprogede kandidatuddannelser på Institut for Idræt og Ernæring (NEXS) og Institut for Fødevarevidenskab (FOOD).

Formål

Formålet med projektet var at udvikle og implementere aktiviteter med fokus på akademiske færdigheder på engelsk på fire KA uddannelser på NEXS og FOOD. Projektet skulle bygge videre på et introduktionsforløb i akademisk engelsk, som allerede var implementeret på NEXS og i nogen grad på NEXS. Den ekstra indsats skulle adressere de studerendes behov for at udvikle deres færdigheder i akademisk engelsk i løbet af deres uddannelse og dermed udvide sprogindsatsen til at indbefatte aktiviteter rettet mod mere avancerede behov, såsom specialeskrivning på engelsk. De nye aktiviteter skulle tage højde for at de fire involverede uddannelser stillede forskellige krav til de studerendes akademiske færdigheder på engelsk. Disse behov skulle afdækkes i en indledende behovsanalyse.

Aktiviteter

Projektet indledtes med en behovsafdækning:

  • En spørgeskemaundersøgelse blandt studerende på de fire uddannelser suppleret med et fokusgruppeinterview
  • En spørgeskemaundersøgelse blandt undervisere og kursuskoordinatorer på de fire uddannelser

På basis af behovsafdækningens resultater blev der udviklet og gennemført følgende undervisningsaktiviteter:

  • Specialeworkshops på tværs af uddannelserne.
  • Et integreret tiltag med fokus på skrivefærdigheder og peer feedback i kurset Nutrition Physiology.

Derudover indeholdt projektet sparring mellem en sprogkonsulent og fagundervisere på kurset Public Health and Nutrition på basis af observation af undervisningen og fokusgruppeinterview med de studerende.

Evaluering

  • Projektet har levet op til sin målsætning i form af en behovsafdækning på de fire involverede uddannelser, som har dannet grundlag for både fritstående og integrerede sprogtiltag.
  • Projektets resultater og materiale indgår sammen med materialet fra et andet pilotprojekt på NEXS i en videreførelse i efteråret 2018.