Kritisk læsning af videnskabelige artikler på engelsk på Medicin

Målgruppe

Projektet rettede sig mod bachelorstuderende på Medicin.

Formål

Projektets formål var at støtte de studerendes læsefærdighed på engelsk ved overgangen fra lærebøger til videnskabelige artikler, således at de blev bedre i stand til at navigere i fagets litteratur med henblik på at anvende autentiske forskningskilder i deres BA-opgave.

Det var undervisernes oplevelse, at de studerende skulle være skarpe sprogligt for at kunne afkode de evidensbaserede udsagn og holde dem adskilt fra tendentiøse udlægninger. Der skulle således arbejdes med at knytte en komponent til kurset, som kunne støtte de studerende sprogligt i forhold til kritisk læsning af videnskabelig litteratur på engelsk. De studerendes forkundskaber i (engelsk) læsefærdighed knytter sig til pædagogisk veltilrettelagte lærebøger, og de klarer sig normalt godt i denne sammenhæng. Ved overgangen til videnskabelig litteratur bliver de konfronteret med tekster, der ikke er pædagogisk bearbejdede, og som kan have en uklar målsætning mellem det sandhedssøgende og det interessedominerede. Det er derfor vigtigt, at de studerende gøres bevidste om sprogets funktion i forhold til teksternes indhold.

Sprogaktiviteter

Det øgede fokus på læsefærdighed som projektet tilføjede metodekurset bestod af

  • En selvtest af læsestrategier (MARSI) og
  • Workshop 1 med titlen ’The structure of an empirical paper’, med formålet at øge genrebevidstheden hos de studerende ved at bygge videre på introduktionsforelæsningen.
  • Workshop 2 ’Language usage for argumentation in empirical papers’ byggede videre på workshop 1 med et fokus på sproget i forskningsartikler i form af ordvalg, hedging, argumentativt sprog.

Begge workshops blev udbudt tre gange – en gang i starten af hver semester efter at de studerende havde fået en introduktionsforelæsning om forskningsmetode.

Evaluering

  • Der er ikke gennemført hverken særskilte eller ordinære evalueringer af de sprogstøttende elementer. Sprogundervisers indtryk er at de studerende generelt tog godt imod tiltagene.
  • Projektets gennemførsel afviger fra den oprindelige plan i forhold til udviklingen af en test, der måler effekten af den pædagogiske indsats, idet det blev vurderet, at tids- og ressourceforbruget ved en sådan test ikke står i rimeligt forhold til det forventede udbytte.  
  • Resultaterne fra undersøgelsen har givet inspiration til implementering af en peer review forsøgsordning af de studerendes BA-opgaver.